

327
TBB Dergisi 2017 (129)
Ümmühan Elçin ERTUĞRUL / Tuğba SARIKAYA GÜLER
üzerinde kontrolü elinde bulunduran örgütlü gruplar arasındaki si-
lahlı çatışmalar
16
olarak kabul edilmiştir.
Uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışmalarda, örgütlü silahlı
gruplara “savaşan” statüsünün tanınması bu silahlı çatışmayı ulusla-
rarasılaştırmaktadır ve savaşanların uluslararası hukuk kişisi olarak
hak ve yükümlülüklerini doğurur. 1900 yılında Uluslararası Hukuk
Enstitüsü’nün bir kararında
17
savaşan statüsünün unsurları şu şekil-
de sayılmıştır: (i) devletin sınırları içerisinde cereyan eden geniş çapta
bir silahlı çatışmanın bulunması; (ii) ulusal toprağın belirli kısmının
direnişçilerce işgal edilerek yönetilmesi;
18
(iii) direnişçilerin, savaş
hukuku kurallarını uygulama istek ve yeterliliğine sahip şekilde ve
emir komuta zinciri altında organize olmuş belirli bir silahlı kuvvet
aracılığıyla savaşması ve (iv) dış devletlerin oluşan savaş durumunu
tanımalarıdır.
19
Savaşan statüsünün tanınması, ayrılıkçı hareketleri hem uluslara-
rası hukuk kişisi haline getirmekte hem de meşruiyet kazandırmak-
tadır. Savaşan statüsünün en doğal sonucu, savaşanların 3 No’lu Ce-
nevre Sözleşmesine göre savaş esiri olmalarıdır. Ayrıca Sözleşme’nin
4. maddesinde, savaş esirleri ve savaş esiri gibi muamele edilecek ki-
şiler tahdidi olarak düzenlenmiştir.
20
Bu sebeple, savaşan statüsünün
16
Eski Yugoslavya Uluslararası Ceza Mahkemesi (YUCM) Üst Yargılama Dairesi,
silahlı çatışmanın, devletlerarasında, hükümet güçleri ile örgütlü silahlı gruplar
arasında ya da ülke içinde örgütlü silahlı grupların kendi aralarında olabilece-
ğini belirtmiş ve silahlı çatışma için şiddetin uzun süreli ve belli yoğunlukta ol-
ması şartını aramıştır. Prosecutor-Dusko Tadic a/k/a “DULE”, 2 Oct. 1995, The
Judgement under Appeal, para.70,
http://www.icty.org/x/cases/tadic/acdec/en/51002.htm (Erişim Tarihi 24 Eylül 2016)
17
Institute de Droit International, “Resolution on Insurrection”, Annuaire de
l’institute de Droit International, 1900, s.227
18
“ulusal toprağın belirli kısmının direnişçilerce işgal edilerek yönetilmesi” unsuru,
silahlı grubun “ülkenin belirli bir bölümüne hâkimiyeti” kapsamında, ülke yö-
netiminde hükümet benzeri bir yapıya sahipliği ile birlikte değerlendirilmelidir.
Sasha Radin, “The Current Relevance of the Recognition of Belligerency”, Armed
Conflict and International Law: In Search of the Human Face, Ed.Marielle Matthe,
Brigit Toebes, Marcel Brus, Asser Press, Netherlands, 2013, s.125.
19
Higgins, “The Application of IHL”, s.9-12;Pangalangan ve Arguiling, s.51.; Rosa-
lyn Higgins, “International Law and Civil Conflict”, The International Regulation
of Civil Wars, Ed. Evan Luard, New York University Press, New York, 1972,s.170-
171;ve Raymond C. Taras ve Rajat Ganguly, Understanding Ethnic Conflict, 4th
Ed, Longman, New York, 2010, s.39,40.
20
Ayrıntılı bilgi için; Marco Sassoli, “Use and Abuse of the Laws of War in the War
on Terrorism” Law and Inequality, Vol. 22, No.2, 2004, s.196, 206-213.