Previous Page  376 / 405 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 376 / 405 Next Page
Page Background

375

TBB Dergisi 2017 (129)

Ferah GÜÇLÜ YILMAZ

şekilde ifade edebilen, analitik düşünme becerileri gelişmiş, toplumsal

ve evrensel konulara duyarlı, kendisiyle barışık, özgüven ve cesaret

sahibi, hayır diyebilen, seçenekler yaratan ve kendi seçtiklerinin arka-

sında durabilen, eğitim ortamlarında demokrasiyi yaşayabilen, onun

tadına varan bireyler hukuk devletinin teminatı olmalıdır. Peki tam

da bu noktada, eğitim sistemimizin varolan durumu nedir? Öğrenci-

lerimize felsefi etik, demokratik, laik değerleri kazandırmada, önemli

rolü olan eğitim sisteminin, en üst yöneticisinden başlayarak tüm ak-

törlerinin, bu değerlere göre yaşadıklarını ve görev yaptıklarını söyle-

mek mümkün müdür? Bu değerleri yeni nesillere aktarmadaki başarı-

mız nedir? Bir çevre olarak eğitimin, öğrencilerimiz üzerindeki etkisi

istenilen düzeyde midir? Eğitim sistemi içindeki etik, demokratik ve

hukuki olmayan uygulamaların bu sürece olumsuz etki etmemesi

mümkün müdür?

Eğitimde Etik, Demokratik ve Laik İlkelerin Zedelenmesinin

Kurumsal, Toplumsal ve Bireysel Yaşamda Yarattığı Sorunlar

Eğitim bireyin ahlaki, sosyal ve siyasi sorunlara bir yaklaşım geliş-

tirmesini sağlayarak, gerek bireysel gerekse mesleki hayatta algılayış,

düşünüş, tutum ve davranış çeşitliliğine, arzu edilen ya da istemeyerek

de olsa arzu edilmeyen değerler katmaktadır. Bu nedenle eğitim, bir ki-

şinin ya da eylemin doğru değerlendirilmesi için etik ilkelerin öğrenil-

diği, kazandırıldığı bir çevre sunmalı, bilimsel bakışla varolan durumu

analiz etme yeteneğini kazandırmalıdır. ‘Eğitim’ kavramının tanımında

sıkça karşılaştığımız ‘istendik davranış geliştirme’ yaklaşımımızın te-

meline ahlaki kaygılarımızı yerleştirdiğimizde, kişi ve toplumlara göre

değişebilir ahlaki normların bilgisinden hareket ediyoruz demektir.

Oysa felsefi etik bilgisini öğrencilerimize kazandırmamız gerekmekte-

dir. Kişiler normlara uymaya zorlanabilir ama değerlere uymaya zorla-

namaz. Eğitim sistemi, öğrencilerimizi, değerlerini koruyarak eylemde

bulunma isteklerini oluşturacak şekilde eğitebilmelidir.

80

Bireyin var

olan koşullarda, özgürlük alanını nasıl belirlediği, iradesi üzerindeki

bilinçli bilgi düzeyine bağlıdır. ‘Doğru eylem, adalet, erdem, dürüstlük’

gibi değerlere ilişkin epistemolojik ve aksiyolojik bilgi düzeyi arttıkça,

80

İonna Kuçuradi, “Felsefe ve Etik”. Yunus Aran Birlikteliği Konferansı, İstanbul

2004,

http://www.yunusaran.org/felsefe-ve-etik

, adresinden 26.09.2016 erişim

tarihinde alınmıştır.