

376
Güçlü Bir Hukuk Devleti için Etik, Demokratik, Laik Eğitim Sistemi ve Eğitim Hukuku
özel, kamusal ya da meslek yaşamımızda karşılaştığımız sorunlarda,
‘bu durumda ne yapmam doğru olur?’ sorusuna ilişkin aldığımız ahlaki
kararların, evrensel değerlere ve bilimsel analize yaklaştığı görülecek-
tir. Her kuşağın yaşadığı dönemin ekonomik, sosyolojik, tarihsel, siyasi
vb. sorunlarına eğitim sayesinde bir bakış geliştirdiği düşünüldüğün-
de, okulun ‘Felsefi Etik ve Demokrasi’ eğitiminin önemi daha da belir-
ginleşmektedir. Okullarda felsefi etik eğitimi, olayların nesnel bir bakış
açısıyla analiz edilmesini, konuya ilişkin bilgilerin kıyaslanmasını, etik
değerler temelinde bilimsel ve akılcı bir bakış kazanılmasını sağlama-
lıdır. O halde okullarımızda durum nedir? Ortaöğretim kurumların-
da görevli yönetici, öğretmen ve öğrenim gören öğrenci ve velilerinin,
‘öğretmenin sahip olması gereken değerler’ e ilişkin görüşlerini ortaya
koymak amacıyla yürütülen bir araştırmada; yöneticiler en yüksek fre-
kansla öğretmenin sahip olması gereken en önemli değer olarak özveri-
li ve hoşgörülü olmayı işaret etmişlerdir. Öğretmenlerin rehberlik yapa-
bilmeyi, öğrencilerin iletişim becerisini, velilerin ise, mesleki niteliklere
daha çok değer verdikleri görülmüştür.
81
Psikolojik açıdan bakıldığında ‘doğru’ olana ilişkin düşüncelerin
her zaman eyleme dönüşmediği, ahlaki olana karşı görüş, tutum ve
eylem arasında bazen köprünün kurulamadığı görülmektedir. Ahlaki
yönden ‘iyi’ veya ‘kötü’ olana karşı benliğimizde gelişen tutumlar, or-
tamsal etkenlerle etkileşim halinde davranışı meydana getirmektedir.
Sosyal psikoloji deneyleri, güçlü tutumların oluşmasında, tutumun
nesnesine ilişkin bilgi düzeyinin veya bilgisizliğin, tutumlar arası tu-
tarlılığın belirleyici olduğunu göstermektedir.
82
O halde okul eğitimin-
de, eğitimci ve eğitim yöneticilerinin ‘doğru olana ve doğru yetiştirme’
ye ilişkin felsefi etik değer bilgisine sahip olup olmadıklarının önemi
çok büyüktür. Aynı zamanda eğitim ortamlarını insan haklarına uy-
gun bir şekilde düzenlemenin, eğitimin en alt kademesinden en üst
kademesine kadar, insan haysiyetine yakışır bir biçimde insan ilişkile-
rini yapılandırmanın, liyakat temelli görevlendirme yapmanın gerek-
liliği de ön plana çıkmaktadır. İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi 26.
81
Zühal Çubukçu, Demet Eker Özenbaş, Nilüfer Çetintaş, Derya Satı, Ümit Yazlık
Şeker, “Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Veli Gözünde Öğretmenin Sahip Olması
Gereken Değerler”,
Pegem
Eğitim ve Öğretim Dergisi, Ankara 2012, Cilt: 2, Sayı: 1
82
Çiğdem Kağıtçıbaşı, Yeni İnsan ve İnsanlar, Evrim Yayınevi, İstanbul 2003, (10.
Baskı).s. 37