

46
Yargılanan Vicdanî Ret Hakkı
den söz edilmektedir. Anayasa, vatan hizmetinin yerine getirilmesi-
ni sadece Türkiye vatandaslarına bir hak ve ödev olarak getirmistir.
Vatan hizmeti kavramının içinin ne sekilde doldurulacagı yani neyin
vatan hizmeti olarak kabul edilecegine iliskin açık bir düzenleme ise
mevcut olmayıp, bu hususa iliskin düzenlemelerin kanunla yapılması
gerektigi belirtilmistir.
Askerlik hizmetiyle ilgili düzenlemeler 1111 sayılı Askerlik
Kanunu’nda yer almaktadır. BuKanun’un birinci maddesine göre “Tür-
kiye Cumhuriyeti tebaası olan her erkek, isbu kanun mucibince asker-
lik yapmaga mecburdur.” hükmüyle askerlik, Türkiye vatandası olan
erkekler için zorunlu bir hizmet olarak getirilmistir. Aynı Kanun’un
onuncu maddesinde, askerlik hizmetinden muafiyet halleri, kimle-
rin asker olamayacagı ve askerlik hizmetini yerine getirme usulleri
gösterilmistir. Bu maddeye göre askerlik hizmeti bedel ödemek sure-
tiyle (m. 10/4-a), kamu kurum ve kuruluslarında görevlendirilmek su-
retiyle (m. 10/4-b) ve Milli Egitim Gençlik ve Spor Bakanlıgı’nın ihtiyaç
görmesi ve Genelkurmay Baskanlıgı’nın uygun görmesi üzerine adı
anılan Bakanlık kadrolarında ögretmen olarak görev yapmak suretiy-
le yerine getirilebilir. Kanundaki düzenlemelerin askerlik hizmetini
ifa etmis sayılmak için silâhaltına girmeyi zorunlu kılmaması alter-
natif hizmete imkân tanıdıgı düsüncesini yaratabilecek olsa da kanun
geregi askerlik hizmeti yerine getirilirken öncelikle askerlik egitimi
almak gerekmektedir. Alternatif hizmette ise kisilerin kısa süreli de
olsa hiçbir sekilde askerlik yapmamaları gerekir.
Sonuç olarak, Anayasa’da vicdanî ret hakkının tanınması ve bu
hakkın kullanılması konusuda bir engel söz konusu degildir. Bu
noktada 1111 sayılı Askerlik Kanunu’ndaki bu düzenlemenin, vatan
hizmetinin Silahlı Kuvvetlerde veya kamu kesiminde görülebilecegi
yönündeki Anayasa hükmü ile çelismektedir. Bu duruma ek olarak,
Anayasa’nın 72. maddesinde vatan hizmeti, “her Türk’ün hakkı ve
ödevi” olarak düzenlenmistir. Hak oldugu kabul edilen vatan hiz-
metinden yararlanma hususunda Askerlik Kanunu’ndaki düzenle-
meyle kadınların dıslanmıs olması Anayasa’nın onuncu maddesinin
ikinci fıkrasının “Kadınlar ve erkekler esit haklara sahiptir. Devlet, bu
esitligin yasama geçmesini saglamakla yükümlüdür. Bu maksatla alı-