Previous Page  254 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 254 / 417 Next Page
Page Background

253

TBB Dergisi 2017 (132)

Ahmet Fatih ÖZKAN

Ülkemizde Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlü-

ğü gibi bakanlık bünyesinde hâlihazırda bir birim bulunmaktayken,

aynı görevleri yerine getirmek üzere daha sonra idari ve mali özerkli-

ğe sahip Rekabet Kurumu kurulmuştur. Peki idari örgütlenmede ne-

den böyle bir köklü değişiklik yapılmıştır?

Ateş

, rekabet hukukuyla

nispeten yeni tanışan ülkelerde, gerek hukuk gerekse iktisat bilimle-

rine vâkıf uzmanların çalıştığı “rekabet kurumu”, “rekabet konseyi”,

“rekabet otoritesi”, veya “rekabet bürosu” gibi adlar altında ayrı kamu

kuruluşlarının bulunmadığını hatırlatarak, genellikle mevcut bir ba-

kanlık veya kamu kurumuna, diğer görevlerine ek olarak rekabet hu-

kukunu uygulamak görevi verildiğini ifade etmiştir.

43

Ateş

’in görüşü

uyarınca Rekabet Kurumu’nun kurulmasının nedeni, ülkemize, her

ne kadar rekabet hukukuyla yeni tanışmış olsa da, gelişmiş ülkelerde

olduğu gibi rekabet hukukunu uygulamakla görevli ayrı bir kamu ku-

ruluşunun kazandırılması olacaktır.

Konuyla ilgili daha fazla bilgi sahibi olabilmek için 4054 sayılı

Kanun’un genel gerekçesine ve madde gerekçelerine bakılmalıdır. Ge-

nel gerekçeye bakıldığında serbest piyasa ekonomisinin sağlıklı bir bi-

büslerin bu hâkimiyetlerini kötüye kullanmalarının önlenmesine yönelik tedbir-

leri almak,

g) Tekelleşmeye yol açacak şekilde rekabeti önemli ölçüde azaltacak birleşme,

devralma ve ele geçirmeleri önleyecek tedbirleri almak,

h) ...sağlıklı bir rekabet ortamının oluşturulmasına ilişkin politikaların belirlen-

mesinde yurt içindeki ve yurt dışındaki kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak,

gerekli koordinasyonu sağlamak,

ı) ...rekabetin düzenlenmesine ilişkin olarak diğer kanunlarla ve bakanlıkça veri-

len görevleri yapmak.”

Yukarıda ifade edilen görevlerin hemen hemen aynıları, 4054 sayılı Kanun’un aşa-

ğıdaki maddelerinde kendilerine yer bulmaktadır.

m.4: “Belirli bir mal veya hizmet piyasasında doğrudan veya dolaylı olarak reka-

beti engelleme, bozma ya da kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran...

anlaşmalar, uyumlu eylemler ve teşebbüs birliklerinin bu tür karar ve eylemleri

hukuka aykırı ve yasaktır.”

m.6: “Bir veya birden fazla teşebbüsün... bir mal veya hizmet piyasasındaki hâkim

durumunu... kötüye kullanması hukuka aykırı ve yasaktır.”

m.7: “Bir ya da birden fazla teşebbüsün hâkim durum yaratmaya veya hâkim du-

rumlarını daha da güçlendirmeye yönelik olarak... rekabetin önemli ölçüde azal-

tılması sonucunu doğuracak şekilde birleşmeleri veya... devralması hukuka aykırı

ve yasaktır.”

m.27(h): “Rekabeti sınırlayıcı anlaşma ve kararlarla ilgili olarak diğer ülkelerin

mevzuat, uygulama, politika ve tedbirlerini izlemek,”

m.27(n): “Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek.”

43

Mustafa Ateş, Rekabet Hukukuna Giriş, Adalet Yayınevi, Ankara, 2013, s. 167.