

255
TBB Dergisi 2017 (132)
Ahmet Fatih ÖZKAN
Şüphesiz bu gerekçe rekabet mahkemelerinin kurulması açısından
bir anlam ifade etmemektedir. Zira yargı organları, hem anayasal ola-
rak hem de doğaları gereği bağımsızdır. 4054 sayılı Kanun’un 20. mad-
desinin gerekçesi yerine, madde metninde kullanılan ibareler, bu bağ-
lamda rekabet mahkemeleri açısından da geçerlidir. Buna göre “[m]
al ve hizmet piyasalarının serbest ve sağlıklı bir rekabet ortamı içinde teşek-
külünün ve gelişmesinin temini...
üzere
Rekabet Kurumu teşkil edilmiştir.
”
Bu gerekçeyle Rekabet Kurumu kurulmuş ise, rekabet mahkemeleri
de kurulabilir. Zira rekabet mahkemeleri de bünyelerindeki uzmanlık
sonucu verecekleri isabetli kararlarıyla bu amaca katkıda bulunabile-
cektir. Sonuç olarak, nasıl ki Türkiye’de rekabet ortamının gelişimi için
önceleri bakanlık bünyesinde bir birimden bu misyon alınarak Reka-
bet Kurumu’na devredilmiş ise, RK kararlarına karşı yapılan itirazla-
rı karara bağlama görevi de idare mahkemelerinden alınarak rekabet
mahkemelerine verilebilir.
C. Asliye Ticaret Mahkemelerinden Hareketle Rekabet
Mahkemeleri Oluşturma Gereği
Rekabet mahkemelerinin kurulmasının “
gereksiz
” olmadığının an-
laşılmasına yardım edecek başka bir örnek, kendisi de bir uzmanlık
mahkemesi olan asliye ticaret mahkemeleridir. Yukarıda incelendiği
üzere Türkiye’de tacirler veya tacir olmayanlar arasında, ticari veya
adi işlerden doğan, TTK veya ilgili diğer mevzuatta gösterilen mutlak
ve nispi ticari davalar için uzmanlık mahkemeleri görev yapmaktadır.
Bu kapsamda ticari davalar, kanunlarda aksine bir hüküm olmadıkça
asliye ticaret mahkemelerinde görülmektedir (TTK m. 5). TTK’da asli-
ye hukuk mahkemeleri ile asliye ticaret mahkemeleri arasındaki ilişki,
işbölümü ilişkisi olmaktan çıkarılmış ve görev ilişkisine dönüştürül-
müştür (m. 5(3)). Yani kanun koyucu ticari nitelikteki uyuşmazlıkları
diğer uyuşmazlıklardan ayırmış, bunların uzmanlık gerektirdiğini dü-
şünmüş ve çözümü için uzmanlık mahkemeleri oluşturmuştur.
altına girmiştir (Council Decision No 1/95 of the EC-Turkey Association Council
on implementing the final phase of the Customs Union [1996] OJ L35/1). 1/95 sa-
yılı Ortaklık Konseyi Kararı’nın 39(2)(a) maddesi uyarınca Türkiye, rekabet mev-
zuatını uygulayacak ulusal bir rekabet otoritesi kurmayı taahhüt etmiştir. Nite-
kim bu taahhüdün gereği olarak da 4054 sayılı Kanun ile birlikte Rekabet Kurumu
kurulmuştur.