Previous Page  315 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 315 / 417 Next Page
Page Background

314

ABD Anayasal Düzeni Üzerinde Emperyal Başkanlık Gölgesi

detmiştir. Benzer şekilde Washington, Fransa ve İngiltere arasındaki

savaşta benimsenen tarafsız kalma kararını Kongre’ye danışmadan

tek taraflı işlemle tesis etmiştir.

11

Jefferson, John Locke’un öne sürdü-

ğü “ani ve yakın tehlikenin bastırılması için yürütmenin olağanüstü

hal imtiyazının (

Lockean emergency prerogative

) bulunduğu” savından

hareketle Kongre’ye danışmadan deniz kuvvetlerini korsanlar üzeri-

ne yollamıştır. Jefferson ile aynı siyasi ekolden gelen Madison da baş-

kanlığı esnasında Arjantin ve Şili’de gizli operasyonlar tertip etmekten

çekinmemiştir.

12

Kuruluş yıllarının ardından Amerikan başkanlığı esas güç testine

İç Savaş’ta (

Civil War, 1861–65

) tabi tutulmuştur. Savaş doğal olarak

yürütme organının yetkilerini en üst düzeye çıkarmıştır. Dönemin

ünlü Amerikan başkanı Abraham Lincoln savaşın başlangıcından iti-

baren muhaliflerin tutuklanması için mahkeme kararı zorunluluğunu

kaldırmıştır.

13

Lincoln, bu kararıyla hukukun ötesine geçilme zorun-

luluğunun bulunduğunu, ülkenin bölünmesindense Habeas Corpus

Yasasının Birlik (

the Union

) karşıtı ayrılıkçılara uygulanmamasını yeğ-

lediğini açıkça ifade etmiştir.

14

İç Savaş yıllarının akabinde başkanlık makamı, biraz güç kaybet-

se de XIX. yüzyıl sonlarında Theodore Roosevelt yönetiminde tekrar

mevzi kazanmış, XX. yüzyılda Birinci Dünya Savaşı ve Ekonomik

Buhran sonrasında ise Amerikan başkanları “dünya lideri, barışın ko-

ruyucusu, baş kanun koyucu veya halkın sesi gibi” unvanlarla anılan

kült karakterlere dönüşmüştür.

15

Bu yükseliş sadece başkanların ken-

di karakterleriyle

sınırlı kalmamış,

1939’da Franklin D. Roosevelt dö-

11

Schlesinger, The Imperial Presidency, ss. 17–19.

12

Schlesinger, War and the American Presidency, London, Norton, 2005, ss. 48–49.

13

ABD Anayasasının Yasama başlıklı 1’inci maddesinin 9’uncu kısmında yasama

organının yapmaktan yasaklı olduğu işlemler arasında, isyan veya ülkenin istila-

sı sırasında kamu güvenliğinin gerektirdiği haller dışında tutuklanmanın yetkili

adli mercilerin kararına bağlı olması hakkının durdurulması yer almaktadır. Bu

hüküm tersinden okunduğunda sözü edilen kısıtlamanın ancak ABD Kongresi

tarafından yapılabileceği, dolasıyla Başkanın buna kesinlikle yetkili olmadığı yo-

rumu getirilebilir.

14

Michael A. Genovese, “The American Presidency: Full Circle?,” Wilfried Maus-

bach et al. (der.), The American Presidency, Heidelberg, Heidelberg Universi-

tätsverlag, 2012, s. 99.

15

Gene Healy, The Cult of the Presidency-America’s Dangerous Devotion to Execu-

tive Power, Washington D.C., Cato Institute, 2008, s. 7.