

320
ABD Anayasal Düzeni Üzerinde Emperyal Başkanlık Gölgesi
Bu görüşlerin aksine, benimsenen söylemin aldatıcı olduğu ve
terörle mücadele tarzında esaslı bir değişiklik olmayıp
36
Obama dö-
neminin henüz başlarında dahi temel hak ve özgürlüklere ve anaya-
sal kuvvetler dengesine katkı sağlayacak değişikliklerin yapılmadı-
ğı öne sürülmüştür.
37
Bush döneminin ünlü hukukçularından Jack
Goldsmith’e göre Obama, Bush’un düştüğü hataya düşmeyerek baş-
kanlık yetkilerini genişletme fikrini açığa vurmamış, bunun yerine bu
önemli yetkileri hissettirmeden, tabiri caizse çaktırmadan kullanmıştır.
Bu iki uç görüşü tartabilmek adına uygulamada Obama’nın Gu-
antanamo hapishanesinin tek taraflı işlemle kapatılma girişimi ve
Libya’ya yasama organının izni olmadan yapılan askeri müdahale
konuları önemlidir. Obama, Guantanamo’yu kapatma konusundaki
kararlılığını yukarıda da bahsettiğimiz başkanlık kararnamesi ile orta-
ya koymuştur. Ancak Obama bu konuda bazı Demokrat senatörler de
dâhil olmak üzere başkanlık süresi boyunca Kongre’nin ciddi direnci
ile karşılaşmıştır. Obama, Bush döneminde
çok sık başvurulan
başkanlık
imza şerhleri (
presidential signing statements
) uygulamasını
38
Guantana-
mo mevzunda devam ettirmiştir. Baştan itibaren kötü üne sahip hapis-
haneyi kapatmayı ve tutsakların ABD topraklarına transferini Obama
bir temel haklar konusu olmaktan çok seçmenlerine verdiği taahhüdü
tek taraflı işlemle de olsa yerine getirmek olarak görmüştür. Sonuçta,
Kongre’nin ciddi direncine karşı koyamamış ve bu taahhüdünü ger-
çekleştirememiştir. Buna karşın, Obama, Kongre’nin kabul ettiği milli
savunma tahsis ve yetkilendirme yasalarına (2010-2015 yılları arasında
36
Jack Goldsmith, “The Cheney Fallacy,” 18 Mayıs 2009,
https://newrepublic.com/article/62742/the-cheney-fallacy., (Erişim Tarihi: 3 Ocak 2017).
37
Charlie Savage, “To Critics, New Policy on Terror Looks Old,” 1 Temmuz, 2009,
http://www.nytimes.com/2009/07/02/us/02gitmo.html?_r=0.,(Erişim Tarihi: 4
Ocak 2017).
38
ABD başkanları bazı kanunların kabulü esnasında Anayasaya aykırı buldukla-
rı veya uygulanmasında mahzur gördükleri yasa hükümlerini, yasanın tümünü
veto etmek yerine, şerh koyarak kabul ettiklerini kamuoyuna duyururlar. Bunlara
uygulamada başkanlık imza şerhleri adı verilmektedir. Bu şerhler yasa hükümleri
gibi hukuki etki doğurmaz, ancak bu hükümleri uygulamakla görevli idarelerin
söz konusu şerhlere dayanarak yasaları yorumlaması ve aynı zamanda yargı or-
ganlarının da bu şerhleri kararlarında göz önüne alması mümkündür. Geçmişi çok
daha gerilere dayanan başkanlık imza şerhleri, özellikle Reagan dönemi itibariyle
başkanların yasama organıyla uyuşmadığı politika tercihlerini vurgulama aracı
olarak kullanılmaya başlanmıştır. George W. Bush döneminde tam 700’ün üstün-
de yasa hükmü için bu şerhler kullanılmıştır. “Presidential Signing Statements”,
https://www.loc.gov/law/help/statements.php, (Erişim Tarihi: 09.01.2017).