Previous Page  316 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 316 / 417 Next Page
Page Background

315

TBB Dergisi 2017 (132)

Özcan ALTAY

neminde faaliyete geçen Başkanlık İdari Teşkilatı (

Executive Office of

the President

) karar alma ve danışmanlık süreçlerinde yürütme organı

içindeki diğer bakanlık (sekreterlik) teşkilatlarının önüne geçmiştir.

16

K

ısaca özetlediğim

bu süreci Schlesinger, başkanlık makamının sağ-

lıklı ve organik gelişimi içerisinde değerlendirmektedir. Yazara göre,

bu süre zarfındaki büyüme süreci ekonomik ve siyasi şartlarla müca-

delenin dayattığı bir gereksinimdir ve bu dönemde başkanlar anaya-

sal sistemin d

ışında

yorumlanacak münferit hareketlerini kendi doğal

yetkileriymiş (

inherent powers

) gibi gösterme amacını gütmemiştir.

Ör-

neğin

, Washington, Fransa ve İngiltere arasındaki savaşta tarafsızlık

kararını tek başına almakla birlikte, bu politikayı düzeltecek, gelişti-

recek ve uygulayacak olan kudretin yasama erki olduğuna işaret et-

miş ve Kongre’yi bu konuda harekete geçirmiştir. Bu uygulaması ile

ABD’nin başka devletlerarasındaki savaşlarda tarafsız kalma husu-

sunda Kongre’nin yetkili olması teamülüne öncülük etmiştir.

17

Yine

bahsi geçen Jay Antlaşması ile Temsilciler Meclisi’nin talep ettiği bel-

geleri reddetmesindeki gerekçe uluslararası antlaşmalar konusunda

yetkinin parlamentonun görece az sayıda üyeye sahip organı Senato

olmasındandır. Jefferson ve Madison’un ani saldırılara (

çok yakın savaş

tehdidi

) cevaben bildirimsiz olarak giriştikleri düşük yoğunluklu sa-

vaşlar bu durumlarla sınırlı kalacak biçimde ve anayasal teamül geliş-

mesine mani olma gayreti içinde verilmiştir. Jefferson, olağanüstü yet-

kilerin kullanılmasındaki zor kararların tarihin yargısına bırakılmasını

savunmuş,

18

Kongre haberdar edilmeden yapılan askeri müdahaleler

için ileride anayasal teamül oluşturacak “yapay hukuksal çözümler”

(

factitious legality

)

üretme yoluna gitmemiştir.

19

Benzer biçimde Lincoln,

Konfederasyon yanlısı muhalifler hakkında hürriyetin tahdidine iliş-

kin hakları durdurma kararının ancak çok istisnai hallerde uygula-

nabileceğinin altını çizmiştir.

20

4 Temmuz 1861 tarihinde Kongreye

16

James Pfiffner, “Cabinet Secretaries versus the White House Staff,” 24 Mart 2015,

http://www.brookings.edu/blogs/fixgov/posts/2015/03/24-cabinet-secretar-

ies-white-house-staff-pfiffner, (Erişim Tarihi: 03 Kasım 2016).

17

Schlesinger, The Imperial Presidency, s. 20.

18

Ibid., s. 25.

19

Ibid., s. 9.

20

“Ex parte Merryman and Debates on Civil Liberties During the Civil War”, 30

Ekim 2015,

http://www.fjc.gov/history/home.nsf/page/tu_merryman_narra-

tive.html., (Erişim Tarihi: 16 Kasım 2016).