Previous Page  319 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 319 / 417 Next Page
Page Background

318

ABD Anayasal Düzeni Üzerinde Emperyal Başkanlık Gölgesi

nabilmiştir.

29

Ancak 2000’li yılların başında azaldığı varsayılan ulusal

güvenlik tehditlerinin emperyal başkanlık dönemini sona erdireceğine

ilişkin tahminler George W. Bush başkanlık döneminde yaşanan 11 Ey-

lül terör saldırıları ile boşa çıkmıştır. Bu hadise ile birlikte olağanüstü

halden kaynaklanan yetkilerin Başkanlık makamına doğal yetkiler at-

fetmeye dönüşmesi

süreci, yani emperyal başkanlık,

yeniden doğmuştur.

30

Oğul Bush yönetimi

(özellikle Başkan yardımcısı Dick Cheney),

Re-

agan döneminde Kongre’nin yasalarla yetkilendirdiği bağımsız idari

otoritelere karşı bütüncül bir yürütme modelini savunmak için kulla-

nılan üniter yürütme doktrinini (

unitary executive doctrine

),

yürütmenin

diğer anayasal organlar karşısınd

a güçlendirilmesi olarak kullanmayı ter-

cih etmiştir. Bu doğrultuda başkanın Kongre ve Yüksek Mahkeme’den

tamamen bağımsız olarak dış ilişkileri yürütmesi, düşman devlet ve

terör örgütlerine karşı önalıcı ve önleyici savaşlara (

preemptive and

preventive wars

) girişebilmesi öngörülmüştür.

31

Burada Bush yöne-

timinin işlettiği temel mantık söz konusu olan Amerikan ulusunun

menfaatleri ve vatandaşların can güvenliği ise başkanın münhasıran

ve anayasal organlardan bağımsız geniş yetkiler kullanabilmesi gerek-

tiğidir.

32

Yukarıda Lincoln dönemi için zikredilen olağanüstü hal im-

tiyazı içinde değerlendirilebilir gözüken bu anlayış özünde farklıdır.

Çünkü Lincoln bahsettiğimiz üzere Anayasanın ötesinde olağanüstü

yetkiler kullandığını kabul etmiş ve bunun ancak en üst düzeyde ge-

reklilik halinde ve yine mümkün olduğunca hukuk içinde kalınarak

uygulanması gerektiğine vurgu yapmıştır. Bush yönetimi ise (özellik-

le Bush’un hukuk danışmanlarından John Yoo’nun tezleri üzerinden)

ABD Anayasasının ta en başından bu yetkileri yürütme organına ver-

diği ve Başkan’

ın anayasal çizgiler içinde kaldığında ısrarcı olmuş

tur. S

özü

edilen olağanüstü durumun süresi

ve kapsamı üzerinde durulmamış,

Anayasanın Başkana her zaman karşılığı olan açık bir

çek sunduğu

var-

29

Michael Beschloss, “The End of the Imperial Presidency,” 18 Aralık 2000, http://

www.nytimes.com/2000/12/18/opinion/the-end-of-the-imperial-presidency.

html, (Erişim Tarihi: 22 Mart 2017).

30

Schlesinger, The Imperial Presidency, x.

31

John Yoo, The Powers of War and Peace, Chicago, The University of Chicago

Press, 2005, ss. ix-x.

32

Barton Gellman and Dafna Linzer, “Pushing the Limits of Wartime Powers,”

18, Aralık 2005,

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/arti-

cle/2005/12/17/AR2005121701233.html, (Erişim Tarihi: 2 Ocak 2017).