Previous Page  317 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 317 / 417 Next Page
Page Background

316

ABD Anayasal Düzeni Üzerinde Emperyal Başkanlık Gölgesi

seslenişinde yapmak zorunda kaldığı anayasal ihlâlleri uzun uzun ge-

rekçelendirme ihtiyacı hissetmiş, demokratik ve anayasal bir devletin,

çok ciddi ulusal tehditlerle karşı karşıya kalsa dahi, hak ve özgürlük

düzenini ortadan kaldıracak kadar güç kullanmaması gerektiğinin al-

tını çizmiştir.

21

İç S

avaş sonrası kuvvetler arası anayasal denge tekrar tesis edil-

miş, ancak XIX. y

üzyıl sonunda kendi kabul ettiren modernizasyon süreci

ekonomik ve siyasi yetkilerin tekrar (bu sefer daha sistematik

ve kalıcı bi-

çimde) Kongre’den Başkan’a aktarımını sağlamıştır. Bu süreci betim-

lerken Theodore Roosevelt ve Woodrow Wilson yükselen küresel güç

ABD’nin dümeninde Kongre’nin değil Başkan’

ın yer alması gerekliliğine

işaret etmişlerdir.

22

ABD tarihinin en uzun başkanlık dönemini yaşayan

Franklin D. Roosevelt (FDR)

iç politika ve Yüksek Mahkeme

(

Supreme

Court

)’nin de desteğiyle

23

dış politika alanında tam yetkili hale gelmiştir.

Ancak

bu dönemde dahi başkanların söylemi kendilerine anayasal dü-

zenin öngördüğünden fazla güç atfeder düzeye erişmemiştir. Şöyle ki

FDR, İngiliz Başbakanı Winston Churchill’in İkinci Dünya Savaşı es-

nasında İngiliz Kanalı’nı Nazi güçlerinden korumak adına Amerikan

destroyerlerini kullanma ricasını, bunun ancak Kongre’nin açık rızası

ile gerçekleşebileceğini gerekçe göstererek reddetmiştir.

24

Yürütmenin bu şekilde güçlenmesi sürecinin emperyal başkanlık

olarak nitelenmesindeki dönüm noktası Soğuk Savaş (

Cold War

)’ın

başlamasıdır. Başkan Truman, milli güvenlik konseptini Merkezi

İs-

tihbarat

Teşkilatı (

CIA

)’nın ve Milli Güvenlik Kurulu (

National Security

Council–NSC

)’nun da kurulmasıyla devlet politikalarının merkezine

yerleştirmiş ve etrafına ABD’nin yenidünya düzeninin dümeninde

olması gerektiğini düşünen güvenlik danışmanlarını yerleştirmiştir.

25

Bu anlayışa uygun olarak Truman, Soğuk Savaş’ın getirdiği ortamdan

faydalanmış ve savaş yetkilerini Kongre’nin elinden almıştır. Truman

21

Clinton Rossiter, Constitutional Dictatorship, New York, Harbinger, 1963, s. 3.

22

Schlesinger, Jr., The Cycles of American History, New York, Houghton Mifflin,

1999, s. 279.

23

Bu dönemde Yüksek Mahkemece Başkanın dış politika alanında neredeyse sınır-

sız yetki sahibi olduğuna vurgu yapan U.S. v. Curtis-Wright Corporation ve Uni-

ted States v. Belmont kararları alınmıştır.

24

Schlesinger, The Imperial Presidency, s. 105.

25

Michael J. Hogan, A Cross of Iron-Harry S. Truman and the Origins of the Nation-

al Security State, 1945-1954, New York, Cambridge University Press, 1998, s. 4.