

323
TBB Dergisi 2017 (132)
Özcan ALTAY
Daha önce ifade edildiği gibi ABD Kongresi genel olarak
gücünü
kuruluş yıllarının ardından XIX. yüzyıl
boyunca (İç Savaş yılları dâhil)
koruyabilmiştir. XX. yy.’ın ilk yarısı Ekonomik Buhran ve I.
Dünya
Savaşı’nın da etkisiyle b
aşkanı güçlendirse de savaş yetkilerinin yürüt-
menin tekeline alınması Soğuk Savaş ile birlikte kendisini kabul ettir-
miştir. Schlesinger’e göre sonraki yıllarda bulaşıcı hale gelecek bir po-
litika aracı olarak Kongre’yi savaş yetkilerinin dışında tutma yukarıda
da ifade edildiği üzere Truman ile başlamıştır. Sonrasında, Johnson’ın
ünlü Vietnam Savaşı’nı yine Kongre kararına dayanmadan başlatması
ve akabinde Nixon’ın cepheyi yine izinsiz biçimde Kamboçya’ya ge-
nişletmesi bu uygulamayı perçinlemiştir. Nixon, ayrıca Kongre’nin
Güneydoğu Asya’da girişilecek askeri müdahaleleri Amerikan birlik-
lerine saldırı yapılması durumu ile sınırlayan Tonkin Körfezi Kararı’na
uymayarak saldırı savaşını devam ettirmiştir.
44
Amerikan Kongresi özellikle Vietnam Savaşı boyunca (Nixon dö-
neminin sonuna kadar) uysal/söz dinleyen Kongre (acquiescent Cong-
ress) adıyla anılmış,
45
özellikle başkanlar Truman, Johnson ve Nixon
savaş yetkileri bakımından Kongre’yi baypas etmişlerdir. Nixon’ın
istifaya zorlanması neticesinde Kongre artık üzerinde ciddi muğlak-
lıklar olan savaş yetkileri hususunu açıklığa kavuşturmak amacıyla
Savaş Yetkileri Müşterek Karar
ı’nı
46
(War Powers Resolution) kabul et-
miştir. Bu karar ile başkanın, başkomutanlık yetkilerini ancak Kongre
tarafından savaş ilan edilmesi veya Kıngre’nin kuvvet kullanılmasına
rıza göstermesi yahut Birleşik Devletler’e ani bir saldırı olması halinde
kullanabileceği vurgulanmıştır. Ayrıca, başkanın Kongre’nin onayına
başvurmadan giriştiği askeri müdahalelerin 60 gün içerisinde Kongre
tarafından onaylanmaması (açık ya da örtülü iradesiyle) halinde sona
erdirilmesi ve her halükarda askeri
müdahalenin başlamasından 48 saat
içinde
Kongre’ye başkan tarafından rapor verilmesi gibi düzenlemeler
getirilmiştir.
47
44
Savage, Takeover, 22.
45
Andrew Rudalevige, “The Contemporary Presidency: The Decline and Resurgen-
ce and Decline (and Resurgence?) of Congress: Charting a New Imperial Presi-
dency,” Presidential Studies Quarterly, Cilt 36, No 3 2006, s. 508.
46
ABD parlamento hukukunda “joint resolution” olarak ifade edilen bu düzenleme-
ler Senato ve Temsilciler Meclisinin onayından geçer ve kanun gücündedir. Bu tip
düzenlemeler kanunlardan farklı olarak başlangıç kısmı da içerirler.
47
“War Powers–Overview,”
https://www.loc.gov/law/help/war-powers.php,.