

Geçmişten Günümüze Azınlık Vakıflarının Mal Edinmeleri Sorunu
132
kişilerin vakıf kurma dışında başka yollardan da yararlanabileceği ola-
sılığını göz ardı etmektedir
100
.
Anayasamız, Türk Devleti’ne vatandaşlık bağı ile bağlı olan her-
kesi Türk sayan birleştirici ve bütünleştirici bir milliyetçilik anlayışı-
na sahiptir (Anayasa m. 66). Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez
bütünlüğü, bu çağdaş milliyetçilik anlayışının belirgin niteliklerinden
birini oluşturmaktadır.
Ülkemizde yaşayan ve Lozan Antlaşmasına göre de din bağı gö-
zetilerek gayrimüslim olmalarından dolayı azınlık kabul edilen kişiler,
Türk vatandaşıdırlar.
Nitekim, Lozan Antlaşması’nın 39. maddesinde de, gayrimüslim
azınlıkların siyasal, ekonomik ve kültürel hakları güvence altına alın-
mış, Müslüman olmayan azınlıklara mensup Türk uyruklarının, Müs-
lümanların yararlanacakları aynı yurttaşlık haklarıyla siyasi haklar-
dan yararlanacakları ve tüm Türk Halkının din farkı gözetilmeksizin
yasalar önünde eşit olacakları belirtilmiştir.
Bu durumda, Anayasa’ya göre Türk vatandaşı olarak kabul edilen
gayrimüslim azınlıklara verilen hakları, Anayasa’ya dayanarak ve bun-
ları adeta yabancı ve düşman bir unsur olarak telakki ederek, engelle-
meye çalışmanın tutarlı bir yönünün bulunmadığını söyleyebiliriz.
3.2.2.2. Konunun Mülkiyet Hakkı Boyutu
Anayasa’nın 2. maddesinde “insan haklarına saygılı olma”, hukuk
devletinin nitelikleri arasında sayılmıştır.
Anayasa’nın 35. maddesinde, herkesin, mülkiyet ve miras hakla-
rına sahip olduğu, bu hakların ancak kamu yararı amacıyla, kanunla
sınırlanabileceği, mülkiyet hakkının kullanılmasının toplum yararına
aykırı olamayacağı hükme bağlanmıştır. Mülkiyet hakkı, kişiye baş-
kasının hakkına zarar vermemek ve yasaların koyduğu sınırlamalara
uymak koşuluyla, sahibi olduğu şeyi dilediği gibi kullanma, ürünler-
den yararlanma ve tasarruf olanağı veren bir haktır. Maddede geçen
“herkes” tabirinin gerçek ve tüzel kişileri kapsadığı konusunda bir te-
reddüt bulunmamaktadır.
100
Bekir Berat Özipek, “Gayrimüslimlerin İnsan Hakları Sorununu Tartışmak:
Kaygılar ve Sorular”,
www.rightagenda.org/main.php?id=173(27.11.2010).