Background Image
Previous Page  162 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 162 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Selda ÇAĞLAR

161

cılıkla Mücadele ve Eşitlik Kurulu’nun müstakil bir bütçeye sahip ol-

masına gerek bulunmadığını, şayet söz konusu Kurulun müstakil bir

bütçeye sahip olarak kurulması halinde benzer durumdaki yapıların

da benzer taleplerinin ortaya çıkabileceğini, kurulacaksa da, Kurulun

5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I) sayılı

cetvele tabi genel bütçeli bir idare olarak örgütlenmesinin daha uygun

olacağını ileri sürmüş; Kurulun, Türkiye İnsan Hakları Kurumunun

içinde alt bir komite şeklinde kurulması ve sekretarya işlerinin de tek

bir kurum tarafından yürütülmesini önermiştir.

30

Maliye Bakanlığı’nın

olumsuz görüş vermesinde Taslak hükümlerinin uygulanmasının ge-

tireceği mali yük etkeni ağır basmış görünmektedir. Diğer bakanlıklar

da kendi görev alanlarıyla ilgili olarak bu içerikte bir tasarının yasa-

laşmasından kaygı duyabilirler. Örneğin değerlendirmesine erişilme-

mekle birlikte, İçişleri Bakanlığı’nın özellikle etnik ayrımcılık ve cinsel

yönelim meselelerinde devletin bazı grupların yeni talepleriyle karşı-

laşacağından endişe duyması mümkündür.

Engelli Hakları Komitesi, taraf devletlerin rapor yükümlülüğünü

düzenleyen Sözleşme’nin 35. maddesiyle ilgili rehber açıklamaların-

da, devletlerin başlangıç raporlarında engellilere yönelik kapsamlı

ayrımcılık yasağı mevzuatına sahip olup olmadıklarını bildirmelerini

istemektedir. Sözleşme’nin genel hükümlerine ilişkin olarak da iç hu-

kuk düzenlerinde yasalarda, idari düzenlemelerde, toplumsal gelenek

ve uygulamalarda engellilik zemininde ayrımcılığın tanımlanmasın-

da hangi yöntem ve araçların kullanıldığını, ‘makul uyarlama’ (rea-

sonable accommodation) ile ‘orantısız ve aşırı yük’ (disproportionate

and undue burden) kavramlarını anlamlandırma ve tanımlamaların

hangi yol ve yöntemler kullanılarak yapıldığının örneklerle açıklan-

masını istemektedir.

31

Tunus’un raporuna ilişkin nihai gözlemlerin-

de Komite, ‘makul uyarlama’ kavramı üzerinde özellikle durmuş ve

Tunus’un 2005 yılında yürürlüğe koyduğu Engellilerin Korunması ve

Geliştirilmesi Hakkında Kanun’da ‘makul uyarlama’ tanımının yer ve-

30

Metnin tamamı için bkz.

http://www.bumko.gov.tr/TR/Genel/BelgeGoster.asp

x?F6E10F8892433CFF7A2395174CFB32E1FAEB5097C9CF4D87 (14.06.2011)

31

Gudilines on treaty-specific document to be submitted by states parties under ar-

ticle 35, paragraph 1, of the Convention on the Rights of persons with Disabilities,

Committee on the Rights of persons with Disabilities, Second session, Geneva,

19-23 October 2009, CRPD/C/2/3, 18 November 2009, para.A.3.2.b and B