

TBB Dergisi 2011 (96)
Selda ÇAĞLAR
161
cılıkla Mücadele ve Eşitlik Kurulu’nun müstakil bir bütçeye sahip ol-
masına gerek bulunmadığını, şayet söz konusu Kurulun müstakil bir
bütçeye sahip olarak kurulması halinde benzer durumdaki yapıların
da benzer taleplerinin ortaya çıkabileceğini, kurulacaksa da, Kurulun
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa ekli (I) sayılı
cetvele tabi genel bütçeli bir idare olarak örgütlenmesinin daha uygun
olacağını ileri sürmüş; Kurulun, Türkiye İnsan Hakları Kurumunun
içinde alt bir komite şeklinde kurulması ve sekretarya işlerinin de tek
bir kurum tarafından yürütülmesini önermiştir.
30
Maliye Bakanlığı’nın
olumsuz görüş vermesinde Taslak hükümlerinin uygulanmasının ge-
tireceği mali yük etkeni ağır basmış görünmektedir. Diğer bakanlıklar
da kendi görev alanlarıyla ilgili olarak bu içerikte bir tasarının yasa-
laşmasından kaygı duyabilirler. Örneğin değerlendirmesine erişilme-
mekle birlikte, İçişleri Bakanlığı’nın özellikle etnik ayrımcılık ve cinsel
yönelim meselelerinde devletin bazı grupların yeni talepleriyle karşı-
laşacağından endişe duyması mümkündür.
Engelli Hakları Komitesi, taraf devletlerin rapor yükümlülüğünü
düzenleyen Sözleşme’nin 35. maddesiyle ilgili rehber açıklamaların-
da, devletlerin başlangıç raporlarında engellilere yönelik kapsamlı
ayrımcılık yasağı mevzuatına sahip olup olmadıklarını bildirmelerini
istemektedir. Sözleşme’nin genel hükümlerine ilişkin olarak da iç hu-
kuk düzenlerinde yasalarda, idari düzenlemelerde, toplumsal gelenek
ve uygulamalarda engellilik zemininde ayrımcılığın tanımlanmasın-
da hangi yöntem ve araçların kullanıldığını, ‘makul uyarlama’ (rea-
sonable accommodation) ile ‘orantısız ve aşırı yük’ (disproportionate
and undue burden) kavramlarını anlamlandırma ve tanımlamaların
hangi yol ve yöntemler kullanılarak yapıldığının örneklerle açıklan-
masını istemektedir.
31
Tunus’un raporuna ilişkin nihai gözlemlerin-
de Komite, ‘makul uyarlama’ kavramı üzerinde özellikle durmuş ve
Tunus’un 2005 yılında yürürlüğe koyduğu Engellilerin Korunması ve
Geliştirilmesi Hakkında Kanun’da ‘makul uyarlama’ tanımının yer ve-
30
Metnin tamamı için bkz.
http://www.bumko.gov.tr/TR/Genel/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFF7A2395174CFB32E1FAEB5097C9CF4D87 (14.06.2011)
31
Gudilines on treaty-specific document to be submitted by states parties under ar-
ticle 35, paragraph 1, of the Convention on the Rights of persons with Disabilities,
Committee on the Rights of persons with Disabilities, Second session, Geneva,
19-23 October 2009, CRPD/C/2/3, 18 November 2009, para.A.3.2.b and B