Background Image
Previous Page  166 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 166 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Selda ÇAĞLAR

165

rılık oluşturur.

Anayasa Mahkemesi bu gerekçeyle, hususi damgalı pa-

saport sahibi olan kişilerin kız ve erkek çocuklarının aynı hukuki du-

rumda olduklarını saptamış ve itiraz konusu ibarenin yer aldığı 5682

sayılı Yasa’nın 14/5 hükmü uyarınca kız çocuklarının hususi damgalı

pasaport sahibi ile birlikte yaşadıkları, çalışmadıkları ve evlenmedik-

leri sürece hususi damgalı pasaporttan yararlanabilmelerine karşın,

aynı durumda bulunan erkek çocuklarının bu imkandan ancak reşit

olana kadar yararlanabilmelerinin cinsiyetler arasında ayrımcılığa yol

açtığını ve bu durumun yasa önünde eşitlik ilkesine aykırılık oluştur-

duğunu belirtmiştir.

37

Anayasa Mahkemesi, eşitlik değerlendirmesinde içtihatlarından

dönmemiştir. Ancak, değerlendirmesini yaparken ilk derece mahke-

mesinden iptali istenen idari işleme yol açan somut durumla beraber

itiraz gerekçelerini hiç gözönüne almaması şaşırtıcıdır. İlk derece mah-

kemesinden götürülen itiraz, kadın-erkek eşitsizliğinin giderilmesine

yönelik bir itiraz görünse de,

 yasa koyucunun anne-babanın pasaport ola­

naklarından çocukların da yararlanmasının koşulları ve şeklini düzenlerken

erkek çocuk için sadece reşit olmayı esas almasının yetersiz kaldığı, Devle­

tin ailenin korunması yönünde pozitif ve negatif yükümlülüklerinin mevcut

olup, aile hayatının sağlıklı devamını sağlayıcı tedbirleri almak ve buna ay­

kırı her türlü düzenlemeyi ortadan kaldırmak zorunda olduğu

gerekçesine

dayandırıldırılmıştır. İptal kararının yürürlüğe girişinin 1 yıl sürey-

le ertelendiği düşünüldüğünde, Anayasa Mahkemesi’nden, bakıma

muhtaç engelli erkek ve kız çocukları için yaş koşulu aranmaksızın

ailenin hususi pasaport imkanından yararlanmalarını sağlayacak bir

hüküm tesis etmesinde yasama organına yol gösterici bir yorum geliş-

tirmesi beklenirdi. Somut olaydaki mağduriyet gözönüne alınarak, ai-

lesinin bakımına ihtiyaç göstermesi halinde engelli kişilerin reşit olup

olmadıklarına bakılmaksızın, Anayasa’nın aile birliğinin korunması

ve seyahat özgürlüğü hükümlerinin gereği olarak ailesinin özel du-

rumundan yararlanabilmelerini sağlayacak yönde bir içtihat, sorunun

derinleşmesini de önlerdi. Salt kadın-erkek eşitliği açısından bakıldı-

ğında, Anayasa Mahkemesi’nin kararıyla bu sorun çözülmüştür, an-

cak engelli bireyler için ayrımcılık yaratan durum devam etmektedir.

37

Anayasa Mahkemesi Kararı, Esas Sayısı : 2004/30, Karar Sayısı : 2008/55, Karar

Günü : 7.2.2008, R.G. Tarih-Sayı :19.03.2008-26821