Background Image
Previous Page  163 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 163 / 521 Next Page
Page Background

Engelli Hakları Sözleşmesi’nde Ayrımcılık Yasağı ve Türkiye’nin Uyum Sorunu

162

rilmesini, makul uyarlamanın reddinin engellilik temelinde ayrımcılık

olarak kabul edildiğinin net biçimde ifade edilmesini tavsiye etmiştir.

Komite’nin Tunus’a ‘önemli ve acil’ uyarısıyla verdiği diğer öneri, se-

çim, iş, eğitim, sağlık vb. alanlardaki tümyasalarda engellilik temelinde

ayrımcılığın yasaklanması, engellilere yönelik ayrımcılığın net olarak

yasaklandığı genel bir ayrımcılık yasasının yürürlüğe konması yönün-

dedir.

32

Komite’nin bu yöndeki uyarılarından hareketle, Türkiye’ye

Anayasa madde 10/3’e etkinlik kazandıracak ve Sözleşme’yle uyum

sağlayacak nitelikteki Taslağı bir an önce yasalaştırması tavsiyesi çıka-

cağı söylenebilir.

Taslağın yasalaşması için kararlı politik bir iradeye ihtiyaç vardır.

Parlamentoda çoğunluğa sahip hükümetin istediği zaman yasaları

hızla geçirebildiği düşünüldüğünde, bu taslağın tasarı haline getirile-

rek yasalaşmasını istemesi de yeterli bir koşuldur.

3. Bir Yasanın İptaliyle Gelişen Süreç: Nötr Yasa ve İdari Düzenlemelerin

Yarattığı Hukuki Durum

Uluslararası insan hakları sözleşmelerindeki ayrımcılık yasağına

dair güvenceler, hem fiili (de facto) hem de hukuki (de jure) eşitliği

içermektedir. Hukuki (veya şeklî) eşitlik ve fiili (veya maddi) eşitlik

farklı, fakat birbirlerine bağlı kavramlardır. Şeklî eşitlik, hukuk veya

politikaların tarafsız olması anlamına gelir ve benzerlik temelinde eşit

muameleyi esas alır. Maddi eşitlik ise, hukukun, politikanın ve uygu-

lamaların belirli grupların sahip olduğu süregelen dezavantajlı ko-

numu devam ettirmemesi ve bu konumun etkilerinin azaltılması için

güvencelerin alınması ile ilgilidir. Diğer deyişle, farklı durumdaki ki-

şilere farklı muamele edilmesi gereğini temel alır.

33

Ayrımcılık ise, belli

temellere ve nedenlere dayalı olarak fark gözetme

(distinction

), dışla-

ma

(exclusion

), kısıtlama

(restriction

), yeğleme

(preference

) gibi eylem-

32

Consederation of reports submitted by States parties under article 35 of the Con-

vention, Concluding observations of the Committee on the Rights of Persons with

Disabilities, 29 April 2011, D.1.para.12 and 13

33

The equal right of men and women to the enjoyment of all economic, social and

cultural rights (art.3) E/C.12/2005/4 11 August 2005, Committee on Economic

Social and Cultural Rights Thirty-fourth session

Geneva, 25 April-13 May 2005, Agenda item 5, para.7. ;

Şennur Ağırbaşlı

,

Sınırlı

Ayrımcılık Yasağından Genel Eşitlik İlkesine

, Seçkin, Ankara 2009, s.36-37