

TBB Dergisi 2011 (96)
Mustafa AVCI
187
İdari Yargılama Usûlü Kanunu’nun 49.maddesinde temyiz sebep-
leri düzenlenmiştir: Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması, hu-
kuka aykırı karar verilmesi ve usûl hükümlerine uyulmamış olunması
durumlarında temyiz mahkemesi yapacağı inceleme sonunda kararı
bozar. Kanunda yer alan temyiz sebeplerinin hepsi bir hukuk kura-
lının doğru uygulanmaması ile ilgilidir. Görev ve yetki konusu usûle
ilişkin bir konudur. Usûl hükümleri de bir hukuk kuralıdır. Kanunda
belirtilen hukuka aykırılık ifadesine, Anayasa, milletlerarası antlaş-
malar, kanunlar, idarenin genel düzenleyici işlemleri, hukukun genel
ilkeleri ve örf-adet hukuku girer.
27
Mahkeme içtihatları, temyiz sebebi
değildir. Ancak, içtihadı birleştirme kararları, mahkemeleri bağlayıcı
nitelikte olduğu için (Danıştay Kanunu, mad. 40/4) içtihadı birleştir-
me kararlarına aykırılık, bir hukuka aykırılıktır ve temyiz sebebi ola-
rak kabul edilir.
Temyiz kanun yolunda yeniden bir yargılama yapılmamaktadır.
Başka bir deyişle, ilk derece mahkemesi tarafından incelenen olaylar
ve deliller yeniden değerlendirilmemektedir. Temyiz merci kural ola-
rak yeni bilgi ve belge araştırması yapamaz, dava dosyası üzerinden
inceleme yapar.
28
Ancak, ilk derece mahkemesinin vermiş olduğu ka-
rardan sonra ortaya çıkan ve verilen kararı etkileyecek nitelikte olan
olay ve deliller temyiz kanun yolunda ileri sürülebilir.
29
Çünkü bütün
yargılama faaliyetlerinin yapılışındaki amaç, maddi gerçeğin ortaya
çıkarılmasıdır.
Temyiz mahkemesi, temyiz incelemesi sonunda ilk derece mah-
kemesinin verdiği kararın bozulmasını gerektiren bir nedenin olması
durumunda kararı bozar ve tekrar bir karar verilmek üzere ilk kararı
veren mahkemeye dava dosyasını gönderir. Bozma nedenlerinin bu-
lunmaması hallerinde ise, onama kararı verir. Temyiz incelemesi so-
nunda karardaki maddi yanlışlıkların düzeltilmesi mümkün ise, kara-
rın düzeltilerek onanmasına karar verilir.
27
A.Şeref Gözübüyük - Turgut Tan,
İdare Hukuku,
C.I, Turhan Kitapevi, Ankara,
1998. s.1031. ;Bâki Kuru,
Hukuk Muhakemeleri Usûlü,
Demir Yayınları, 6.Baskı,
İstanbul, 2001. s.4533-4534. ;Ömer Sivrihisarlı,
Hukuk Yargılamasında Maddi Hukuka
İlişkin Temyiz Nedenleri ve Yargıtay Denetiminin Kapsamı,
Doktora Tezi, İstanbul,
1978. s.27.
28
Çağlayan,
age,
s.94.
29
A.Şeref Gözübüyük - Turgut Tan,
İdare Hukuku-İdari Yargılama Hukuku,
C.II,
Turhan Kitapevi, Ankara, 2003. s.1023.