Background Image
Previous Page  192 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 192 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Mustafa AVCI

191

2. İdari Yargıda İstinafa Geçilmesi Halinde Yapılması Önerilen

Düzenlemeler

Bu çalışmada önerilen istinaf sisteminin yeni ve kendine özgü ol-

duğu belirtilebilir. Örneğin istinaf kanun yolunun getirilmesiyle bir-

likte itiraz kanun yolunu dışlamadığı ifade edilebilir. İdari yargıda

istinaf sistemine geçilmesi halinde, ortaya çıkacak olan sistem değişik-

liği nedeniyle idari yargıya ilişkin kanunların özellikle kanun yollarını

düzenleyen maddelerinde bazı değişikliklerin yapılması kaçınılmaz

gözükmektedir. Aşağıda konuya ilişkin yapılması muhtemel olabile-

cek düzenleme önerilerinde bulunulmaya çalışılmıştır.

2.1. Danıştay Kanunu’nda Yapılması Önerilen Düzenlemeler

İdari yargıda istinaf sistemi kurulmasının önerilmesinin neden-

lerinden biri de daha öncede ifade edildiği gibi Danıştay’ın çok faz-

la olan iş yükünü azaltmaktır. Bu bağlamda Danıştay’ın ilk derece

mahkemesi olarak bakacağı davaların azaltılması yararlı olabilir.

Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak,

kamu idare, kurum ve kuru­

luşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ülke çapında

uygulanacak düzenleyici idari işlemlerine

karşı açılacak iptal ve tam yar-

gı davaları ile

tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz

şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari davaları

karara bağlamasına

ilişkin bir düzenleme yapılması, Danıştay’ın iş yükünün azaltılması

bakımından faydalı olabilir. Ülke çapında uygulanacak düzenleyici

işlemlerin önemi, bu düzenleyici işlemlere dayalı olarak tesis edilen

bireysel işlemlere karşı açılacak davaların ülke geneline yaygınlığı, dü-

zenleyici işlem ile bireysel işlemin birlikte dava konusu edilmesi du-

rumunda görev ve yetki konusunda sorun yaşanacak olması ve içtihat

birliğinin sağlanması gibi nedenlere dayalı olarak bu uyuşmazlıkların

Danıştay’da görülmesine devam edilmesi gerektiği belirtilmektedir.

35

Tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaş-

ma ve sözleşmelerinden doğan idari davalar da benzer gerekçelerle

ilk derece mahkemesi olarak Danıştay’da görülmeye devam edilebilir.

Danıştay Kanunu’nun 24.maddesinde belirtilen diğer konulara ilişkin

35

Bakınız. Danıştay tarafından hazırlanan ve Adalet Bakanlığı’na sunulan Kanun

Tasarısı Taslağı Madde Gerekçeleri.

http://www.danistay.gov.tr/danistay_

gorusu_28012011.htm. Erişim Tarihi:10.07.2011.