

TBB Dergisi 2011 (96)
Mustafa AVCI
191
2. İdari Yargıda İstinafa Geçilmesi Halinde Yapılması Önerilen
Düzenlemeler
Bu çalışmada önerilen istinaf sisteminin yeni ve kendine özgü ol-
duğu belirtilebilir. Örneğin istinaf kanun yolunun getirilmesiyle bir-
likte itiraz kanun yolunu dışlamadığı ifade edilebilir. İdari yargıda
istinaf sistemine geçilmesi halinde, ortaya çıkacak olan sistem değişik-
liği nedeniyle idari yargıya ilişkin kanunların özellikle kanun yollarını
düzenleyen maddelerinde bazı değişikliklerin yapılması kaçınılmaz
gözükmektedir. Aşağıda konuya ilişkin yapılması muhtemel olabile-
cek düzenleme önerilerinde bulunulmaya çalışılmıştır.
2.1. Danıştay Kanunu’nda Yapılması Önerilen Düzenlemeler
İdari yargıda istinaf sistemi kurulmasının önerilmesinin neden-
lerinden biri de daha öncede ifade edildiği gibi Danıştay’ın çok faz-
la olan iş yükünü azaltmaktır. Bu bağlamda Danıştay’ın ilk derece
mahkemesi olarak bakacağı davaların azaltılması yararlı olabilir.
Danıştay’ın ilk derece mahkemesi olarak,
kamu idare, kurum ve kuru
luşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının ülke çapında
uygulanacak düzenleyici idari işlemlerine
karşı açılacak iptal ve tam yar-
gı davaları ile
tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz
şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari davaları
karara bağlamasına
ilişkin bir düzenleme yapılması, Danıştay’ın iş yükünün azaltılması
bakımından faydalı olabilir. Ülke çapında uygulanacak düzenleyici
işlemlerin önemi, bu düzenleyici işlemlere dayalı olarak tesis edilen
bireysel işlemlere karşı açılacak davaların ülke geneline yaygınlığı, dü-
zenleyici işlem ile bireysel işlemin birlikte dava konusu edilmesi du-
rumunda görev ve yetki konusunda sorun yaşanacak olması ve içtihat
birliğinin sağlanması gibi nedenlere dayalı olarak bu uyuşmazlıkların
Danıştay’da görülmesine devam edilmesi gerektiği belirtilmektedir.
35
Tahkim yolu öngörülmeyen kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaş-
ma ve sözleşmelerinden doğan idari davalar da benzer gerekçelerle
ilk derece mahkemesi olarak Danıştay’da görülmeye devam edilebilir.
Danıştay Kanunu’nun 24.maddesinde belirtilen diğer konulara ilişkin
35
Bakınız. Danıştay tarafından hazırlanan ve Adalet Bakanlığı’na sunulan Kanun
Tasarısı Taslağı Madde Gerekçeleri.
http://www.danistay.gov.tr/danistay_gorusu_28012011.htm. Erişim Tarihi:10.07.2011.