Background Image
Previous Page  240 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 240 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Halide Gökçe TÜRKOĞLU

239

3.

Humanitas

ve

Maiestas Populi Romani

Arasında Köleler Kap-

samındaki İlişki

Seneca, kölelerin maruz kaldıkları insanlık dışı davranışların

ius

animantium

’a ilişkin genel kurallar çerçevesinde yumuşatılması ge-

rektiğini savunmuştur. İnsanlara işkence edenler, insan haklarını ih-

lal etmiş olurlar (

iuris humani societas

). Ancak, köleliğin çok yaygın ve

vazgeçilmez bir biçimde kabul gördüğü Roma toplumunda maalesef,

kölelerin durumundaki iyileştirme çalışmalarına çok geç başlanmış ve

bu konuda hiçbir zaman gerçek anlamda bir başarı sağlanmamıştır.

27

Roma’lıların kölelere duydukları ihtiyaç, köleliğin günlük hayatın

bir parçası haline gelmiş olması, bu insanlık dışı uygulamadan vazge-

çilmesine engel oluşturmuştur. Kölelerin statüleri belirsizdi. Köleler

insan olmakla birlikte, hukuken mal olarak kabul edilirlerdi.

28

Bu belir-

sizlik de, kölelere ne biçimde davranılması gerektiğinin saptanmasın-

da güçlükler yaratmaktaydı. Ancak, Roma toplumunda kölelik o kadar

doğal karşılanmaktaydı ki, köleliğin yanlış olduğunun, insan haklarına

aykırı olduğunun kabul edilebilmesi neredeyse imkansızdı.

29

Romalılar

köleliğin, doğa kurallarına aykırı olarak, bir insanın diğerinin mülki-

yet hakkının konusu yapıldığı bir

ius gentium

kurumu olduğuna inan-

maktaydılar.

30

Tabii ki, bu anlayış, tüm insanların eşit haklara sahip

ortadan kalmış ve sonuç olarak M.S. 212 yılında imparator Antoninus Caracalla

tarafından çıkarılan emirname ile, imparatorluk sınırları içinde yaşayan tüm

yabancılara, Roma vatandaşlığı tanınmış oldu. Özcan Karadeniz-Çelebican,

Roma

Hukuku, Tarihi Giriş-Kaynaklar-Genel Kavramlar-Kişiler Hukuku-Hakların Korunması

,

Yetkin Yayınları,14. Basım, Ankara 2010, s. 148 vd.

27

Soverini, s. 177. Peter Garnsey,

Social Status and Legal Privilege in the Roman Empire

,

Clarendon Press, Oxford 1970, s. 109. D.50.17.32

Ius civile

’ye köleler hiçtirler.

Fakat,

ius naturale

kapsamında böyle değildir, çünkü tabii hukuk karşısında bütün

insanlar eşittir. Ancak, Roma toplumunun kölelis devam edebileceğini düşünmek

imkansızır. Hiçkimse köleliğin ortadan kalması gerektiğini düşünmemiştir. O

zamanki toplumların ekonomik hayatları için, köle çok faydalı, hatta zorunlu bir

unsurdu. Toplumun maddi ihtiyaçları kölelerce görülmekteydi. Köleler tarlalarda

çalışırlar, ev işlerini görürler, öğretmenlik, doktorluk, avukatlık gibi meslekleri

de yaparlardı. Çünkü bu tür mesleklerin para karşılığında Roma vatandaşlarınca

yapılması ayıp sayılırdı. Ziya Umur,

Roma Hukuku, Tarihi Giriş-Kaynaklar-Umumi

Mefhumlar-Hakların Himayesi

, Fakülteler Matbaası, İstanbul 1974, s. 356 vd. (Giriş).

28

D.34.4.31 Tarım araçları (

instrumentum

) üç başlık altında toplanmıştır. 1. konuşma

yeteneği ile donatılmış olanlar (köleler), 2. konuşamayanlar (sığır, koyun, at...), 2.

Konuşma olanakları olmayanlar (saban, pulluk...), Finley, s. 93 vd., Buckland, s. 33

vd, Bauman, (Human), s. 46.

29

Finley, s. 117.

30

D.5.4.1, Iust. Inst.1.3.1