Background Image
Previous Page  242 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 242 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Halide Gökçe TÜRKOĞLU

241

Efendi kölesini kırbaçla ya da değnekle döver, ya da onu zincire

vurursa ve köle daha sonra ölürse, efendinin herhangi bir cezai so-

rumluluğu olmazdı. Ancak, köleyi kasten bir sopa ya da taş darbesiyle

öldürmüşse, ya da onu ipe asmışsa, yüksek bir yerden aşağıya atmışsa,

zehirlemişse, vücudunu tırmıkla parçalamışsa, canlı olarak yakmışsa,

öldürünceye kadar işkence etmişse, adam öldürmeden dolayı sorumlu

tutulurdu. Şu hususu açıkça belirtmek gerekir ki, Roma hukukunda,

köleyi öldürme amacını taşımayan, onu eğitmek, terbiye etmek için

yapılan davranışları cezalandırılmazdı.

34

4.

Humanitas

’ın

Maiestas Populi Romani

Karşısında Kısıtlan-

masını Haklı Gösteren Durumlar

Humanitas

ile

maiestas populi Romani

arasındaki bağlantının çıkış

noktasını zalimlik ve vahşetle savaş oluşturmaktadır.

35

Roma’lılara göre

vahşetin haklı görebileceği bazı durumlar olabilirdi. Örneğin, Roma’da

34

Cod.Th.9.12.1,2. Constantin zamanında kölelerin gladyatör oyunlarının parçası

edilmeleri yasaklanmıştı. Cod. Th.15.12.1; Cod.Iust.11.44(43). Ancak, adamkaçırma

suçunu işleyen bir köle ise, oyunlarda vahşi hayvanlarla dövüşmeye mahkum

edilirdi. Üstelik, kendilerini hayvanlara karşı savunmalarını engellemek amacıyla

da, dövüşten önce kırbaç darbeleriyle yaralanmaları sağlanırdı. Cod.Th.9.18.1.

Arenada dövüşmeye mahkum edilen kişilerin elleri ve ayakları damgalanırdı. Cod.

Th.9.40.2. Bununla birlikte, Roma’da kölelerin çeşitli düzenlemelerin de yapıldığını

görmekteyiz. Örneğin

lex petronia

, efendilerin kölelerini diledikleri gibi, arenaya

yollayarak, vahşi hayvanlarla dövüştürmeleri kontrol altına alınmaya çalışılmıştır.

Olivia Robinson,

The Criminal Law of Ancient Rome

, The Johns Hopkins Unv. Press,

Baltimore 1995, s. 43. Bu kanunla amaçlanan husus, efendinin kölesi üzerindeki

mülkiyet hakkını belli oranda sınırlandırmaktı. İmparator Hadrianus, bir efendinin

kölesini, mahkeme kararı olmaksızın öldürmesini yasaklamıştır. Aynı şekilde, haklı

bir sebep olmaksızın erkek kölelerin gladyatör eğitmenlerine ve kadın kölelerin

de genelevlere satılmasını yasaklamıştır. Antoninus Pius tarafından çıkarılan

emirnameye göre, haklı bir sebep olmaksızın, kendi kölesini öldüren bir kimse,

başkasının kölesini öldüren kişiyle aynı cezayı alır. İmparatordan merhamet talep

edip, ona sığınan köleler hakkında da, efendinin bu kölesini uygun fiyata satması

sağlanmaktaydı. Herkesin malını kötü kullanmaması, kamu yararına olarak kabul

edilmekteydi. Efendilerin köleleri üzerindeki yetkileri, sınırsız olmakla birlikte,

efendinin köleye işkence etmesi, aç bırakması, vahşice yaralaması haklı görülemez.

Iust.Inst.1.8.1 Efendi hasta kölesini, tedavi masraflarının yüksekliğinden ötürü terk

etmişse, ve bu köle hayatta kalmayı, iyileşmeyi başarmışsa, artık özgür kılınması

gerekir. Bu durumdaki hasta köleyi, terk etmek yerine öldürmek, cinayet işlemek

olarak kabul edilir. D.40.8.2; C.Iust.7.6.13. Richard A Bauman,

Crime and Punishment

in Ancient Rome

, Routledge, 2. Ed, London 2006, s. 112 vd. (Crime); William A

Schabas,

The Death Penalty as Cruel Treatment and Torture

, Northeastern Unv. Press,

Boston 1996, s. 100 vd.

35

Bauman, (Crime), s.119; Tony Honoré,

Ulpian,Pioneer of Human Rights

, Oxford

Unv. Press, 2. Ed., Oxford 2002, s. 89.