Background Image
Previous Page  241 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 241 / 521 Next Page
Page Background

Roma Hukukunda

Humanitas

ile Maiestas Populi

Romanı Arasındaki Bağlantı

240

oldukları şeklindeki doğal hukuk ilkesi ile çelişmektedir.

31

Roma’lıların

büyük bir kısmı, kölelerine iyi davrandıklarında, onların kendilerini

öldürebileceklerini düşünmekteydi. Çünkü onlar kölelerin içinde bir

kötülük bulunduğuna inanmaktaydılar. Hatta, Roma’daki inanış, köle-

lerin işkence altında olmadan gerçeği, doğruyu söylemeyeceği yönün-

deydi.

32

Ancak, kölelerin işkenceye maruz kalmasına karşı çıkan Roma

hukukçuları da bulunmaktaydı. Fakat bu karşıt görüşün temel çıkış

noktası, kölelerin insan oldukları ve insan haklarına aykırı davranışlara

maruz kalmaları değil bir kimsenin para vererek sahip olduğu değerli

bir malına zarar verilmemesi gerektiği oluşturmaktaydı.

33

Efendinin kendi kölesini dövmesi, cezalandırması, kural olarak, hu-

kuka aykırı olarak kabul edilmemişti. Bu yüzden de, efendilerin kölele-

rini vahşice cezalandırması doğal karşılanmıştır. Kölelerin dağlanması,

kırbaçlanması, tecavüz edilmesini bunlara örnek olarak verebiliriz.

31

D.50.17.32. Seneca, iyi niyetli eğitimli, Roma vatandaşlarına yakışan davranışın

kölelerine iyi davranmak olduğu yönündeki görüşü de, Roma’da gerçek anlamıyla

taraftar toplayamamıştır. Seneca’ya göre, köleler de insandır ve onlar efendilerinin

dostlarıdır. Kölesiyle sohbet etmeyi ve yemek yemeyi kendine yakıştıramayan

Roma vatandaşları, dostlarına ihanet etmektek başka birşey yapmamaktadır.

Hatta bu şekilde davranan efendiler, kölelerinin nefretini kazanarak, kendi

kuyularını kazmaktadırlar. Şunu da unutmamak gerekir ki, köleler de bizimle

aynı havayı solumakta, aynı suyu içmekte, aynı gökyüzünün altında yaşayıp,

ölmektedir. Kölelerinize, sizin üstlerinizin size nasıl davranmasını isterseniz,

o şekilde davranın. Sizinle konuşmasına, sizinle plan yapmasına ve sizinle

yaşamasına izin verin. Soverini, s. 178.

32

Kural olarak kölenin efendisinin aleyhine ifadesi kabul edilmemekle birlikte,

zina, vatana ihanet ve vergi kaçırma gibi bazı özel durumlarda buna izin

verilmekteydi. Kendisinin fail olduğu bir durumda da, kölenin suçunu itiraf

etmesini sağlamak için yine işkenceye başvurulurdu. Örneğin

praetor

Tigellinius,

Nero’nun karısı Octavia’nın zina işlediğini ispat edebilmek için, Octavia’nın

kadın kölelerini (

ancillae

) dayanılmaz acılarla sorgulatmıştır. Kölelerden bir kısmı,

işkencenin acıları altında efendilerinin aleyhinde tanıklık ederken, büyük bir

çoğunluğu Octavia’nın masumiyeti yönünden görüş açıklamışlardır. Dio.62.13.4.

Hadrianus, efendisi öldürülürken yeteri kadar bağırıp, yardım çağırmayan

köleyi, öldürtmüştür. Burada, diğer kölelere önce kendilerini düşünmek yerine,

efendilerini korumaları gerektiğini anlamaları için bir ders verilmek istenmiştir.

D.29.5.1.28. Garnsey, s. 122; Alan Watson,

Roman Slave Law

, The John Hopkins

Press, Baltimore 1987, s. 98 (Slave).

33

Roma hukukunda kölenin bir mal olarak değerlendirilmesi ve işkence sırasında

efendinin mülkiyet hakkının zarara uğruyor olmasını destekleyen nitelikte

düzenlemeler bulunmaktadır. Zina suçundan dolayı suçlanan bir kölenin

efendisine, bu suçlamada bulunan kişinin, kölenin işkence sırasında uğrayacağa

zararlara karşılık belirli bir miktarda teminat ödemesi zorunlu kılınmıştı.

D.48.5.28.pr. Ulpianus da, işkencenin köleyi tamamen işlevsiz bırakacak şekilde

yapılmaması gerektiğini belirtmektedir. D.48.18.7. Buckland, s. 67.