Background Image
Previous Page  243 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 243 / 521 Next Page
Page Background

Roma Hukukunda

Humanitas

ile Maiestas Populi

Romanı Arasındaki Bağlantı

242

bu konuya ilişkin olarak tartışılan sorulardan biri şudur:

“Kıtlık sırasında

efendinin kölelerini açlıktan ölmeye terketmesi ne derecede doğrudur.”

36

“Çok

büyük bir fırtına sırasında, yükü denize fırlatmak zorunda kalan kaptan, çok

kıymetli bir at ile kıymetsiz bir köle arasında nasıl bir tercih yapmalıdır?”

37

Ro-

ma’lılar arasında kabul edilen görüş,

utilitas

’ın,

humanitas

’ın önünde yer

alması gerektiği yönündedir.

38

O halde, çoğunluğun ya da daha değerli

insanların çıkarlarının korunması adına azınlığın ya da daha değersiz

insanların haklarından feragat edilmesi, Roma hukukunda olağan karşı-

lanmaktaydı denilebilir. Aynı bakış açısı savaşlarda, düşmanlara davra-

nış biçiminin şekillendirilmesinde de kendisini göstermiştir. Romalılar,

düşmana vahşice davranılmasında herhangi bir sakınca görmemişlerdir.

İnsanın insana yaptıklarına baktığımız zaman doğal afetlerin, hastalık-

ların ve yoksulluğun çok masum kaldığını görmekteyiz. Ateş, zincir ve

kılıçlarla süslenmiş büyük gösteriler düzenleyen insanlar, diğer insanla-

rı vahşi hayvanlara yedirtmekte, onları zindanlara kapatmakta, çarmıha

gererek, ya da asarak öldürmekte, yakarak, atların ayaklara bağlayıp sü-

rükleterek işkence etmektedirler. Zalimlik, yöneticilerin değişmez özelli-

ği haline gelmiştir. Buna bağlı olarak da, Roma’da zulüm ve işkence bir

zevk aracı, vahşet bir hobiye dönüşmüştür. Bu yüzden Roma askerleri,

ele geçirdikleri yerlerde yaşayanların çocuklarını ebeveynlerinin gözleri

önünde kesmekten, yakmaktan zevk alır hale gelmişlerdir.

39

Livius, Alban’ın lideri Mettius Fufetius, Roma’lıların taraf oldu-

ğu savaşta, Roma’ya destek verme sözü vermekle birlikte bu sözünü

tutmamıştır. Roma kralı, bu davranışı telaffisi olmayan bir hata olarak

kabul etmiş ve herkese ibret olması için Mettius Fufetius’un en ağır

şekilde cezalandırılmasını sağlamıştır. Böylece Mettius Fufetius, aksi

yönde giden iki atlı arabaya bağlanmak suretiyle ikiye bölünme cezası-

na çarptırıldığını belirtmektedirler. Roma kralı Tullus Hostilius, söz ko-

nusu cezanın haklı ve gerekli olduğunu savunurken, Livius bu cezanın

humanitas

kurallarını zedeleyen bir uygulama olduğunu söylemiştir.

40

36

Cic. Leg. 3.1.

37

Cic. Off. 3. 89.

38

Cic. Off. 1.88.

39

Bauman, (Crime), s. 120; Edward Togo Salmon,

A History of the Roman World: 30

BC.-AD. 138

, Routledge, 11. Ed., London 1968, s. 134.

40

Herkes bu iğrenç sahneden çok etkilenmişti. Bu ceza, Roma tarihi açısından

insan haklarının hiçe sayıldığı önemli bir ceza idi. Liv.1.28.9-11.Livy bu cezanın

haklılığının tartışılması gerektiğini düşünmektedir.