Background Image
Previous Page  247 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 247 / 521 Next Page
Page Background

Roma Hukukunda

Humanitas

ile Maiestas Populi

Romanı Arasındaki Bağlantı

246

205 yılında komutan Q. Pleminius, Roma ordularının başın-

da bulunmaktaydı. Askerler arasında gümüş bir kase yüzünden bir

tartışma çıkmış ve tartışma büyüyerek, şiddet kullanılmasına yol aç-

mıştır. Pleminius, ayaklanma çıkaran askerlerin cezalandırılmasını

emretmiştir. Fakat ordudaki itaatsizlik ve kargaşa o kadar güçlenmiş-

tir ki, Pleminius’a saldırı düzenlenmesine kadar gitmiştir. Askerler,

Pleminius’un kulaklarını ve burnunu keserek, onu öldürmeye kal-

kışmışlardır. Yapılan inceleme sonucunda, Scipio Pleminius’un haklı

olduğuna karar vererek, askerlerin cezalandırılmak üzere Roma’ya

getirilmelerine karar vermiştir. Pleminius bu cezayı çok hafif bularak,

ancak vahşi bir saldırıya uğrayan kişinin, bu çeşit saldırıda bulunan-

lara nasıl bir ceza verileceğini değerlendirebileceğini belirtmiştir. Bu

yüzden de kendisinde askerlerini cezalandırma hakkını bulan Plemi-

nius, onları işkence ile öldürtmüş, cesetlerinin de gömülmesine izin

vermemiştir.

47

Pleminius, Roma halkından kaynağını alan

maiestas

’a sahiptir. So-

nuç olarak, ona yapılanlar, hareketin vahşiliği ve verilen zararın bü-

yüklüğünden bağımsız olarak faillerin sorumlu tutulmaları için yeterli

görülebilir.

48

Maiestas populi Romani

ile

humanitas

arasındaki bağlantı uluslara-

rası ilişkiler ve anlaşmalarda da etkisini göstermiştir. Bu bağlantı,

ius

gentium

’un gelişimini sağlamıştır. Kartiz şehrinin (İspanya) 206 yılın-

da, Kartacalılardan ayrılarak, Roma’lıların tarafına geçmesi üzerine,

Scipio Kartizlilerle çok sert bir anlaşma aktetmiştir. Kartizlilerin, Roma

halkının

maiestas

’ını kabul edip, onu desteklemeleri gerekmektedir.

49

Roma’lıların müttefikleri ile yaptıkları anlaşmalarda, anlaşmaya koy-

47

Liv.29.8.5;29.8.8; 29.9.22.

Sine respectu non maiestatis modo sed etiam humanitatis...

prope exsanguem relinquunt.

Bauman, (Human), s. 106.

48

Liv.29.9.10; Liv.34.44.6. Bauman, (Human), s. 107.

49

Maiestatem...comiter conservanto.

Davranışların standartı

comiter/comitas

ile

açıklanmaya çalışılmış ve

humanitas

ile benzer anlam yüklenmiştir. Bauman, s. 22.

Aynı bakış açısıylayapılanbaşkauluslararası anlaşmalar dabulunmaktadrı. Örneğin

189 yılında Aetolianlılarla, Romalılar arasındaki anlaşmada da, Aetolianlılar,

Romalıların

maeistas

’ına herhangi bir hile yapmaksızın saygı duyma borcu altına

girmişlerdir (

sine dolo malo

) Liv.38.11.1. Roma’lılar yaşadıkları kötü tecrübelerden

dolayı, yaptıkları uluslararası anlaşmalarda, karşı taraftan tam anlamıyla bir destek

ve bağlılık bekler hale gelmişlerdir. Anlaşmaları

humanitas

’a dayandırarak da, bu

noktadaki haklılıklarını vurgulamaya çalışmışlardır. Bauman (Crimen), s. 120.