Background Image
Previous Page  249 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 249 / 521 Next Page
Page Background

Roma Hukukunda

Humanitas

ile Maiestas Populi

Romanı Arasındaki Bağlantı

248

Şehrine, vatanına ve Tanrılara yani kısacası tabiata ve insanlığa vefasız-

lık yapmıştır.

52

Seneca ve diğer pek çok Roma’lı düşünürler de işkence-

nin yanlış olduğuna ilişkin olarak benzer görüşleri savunmuşlardır. Yu-

nan düşünür Polybius, önceki yüzyıllarda ayaklanmış Kartacalı paralı

askerlerin nasıl 700 Kartacalıyı kestiğinden söz etmiştir. Paralı askerler,

halkın ellerini kesmiş, ayaklarını kırmış, onları canlı olarak çukurlara at-

mışlardı. Polybius’a göre bu askerlere insan demek mümkün değildir.

53

İkinci Pön savaşının sonlanmasından sonra,

humanitas

ile

maies­

tas populi Romani

arasında özel bir bağın kurulması daha da önem

kazanmıştır.

Maiestas populi Romani

dahilinde yöneticilik yapan kişi-

lerin, sahip oldukları yetkileri özenli kullanmaları ve yönetilenlerin

haklarını ihlal etmemeleri vurgulanmaya çalışılmıştır. Özellikle eya-

letlerde yaşayanlardan, keyfilikle aşırı derece ve şiddet kullanarak

vergi toplanması da, eyalet yöneticilerinin yetkilerini kötüye kullan-

maları olarak kabul edilmiştir. Roma

magistra

’ların hukuka aykırı ola-

rak halktan para toplamaları ve zimmetlerine para geçirmeleri, Roma

vatandaşı olmayanların haraca bağlanmaları, sıklıkla karşılaşılan bir

durumdu ve bu durum, Roma’nın ihtişamını eksiltip, hakimiyet den-

gesini bozduğundan,

54

çok ciddi bir sorun olarak kabul edilmişti. Bu

tip hareketleri engellemek için, yabancılardan zorla, hukuka aykırı

olarak para ve mal alınmasını yasaklayan ve bu şekilde alınanların

iadesini sağlayan

leges repetendarum

denilen kanunlar çıkarılmıştı. Bu

kanunlar kısmen de olsa, Roma’nın itibarını kazanmasına yardımcı

olmuştur.

55

Yöneticilerin, sahip oldukları yetkileri özenli kullanmaları ve yö-

netilenlerin haklarını ihlal etmemeleri inancı,

humanitas

’ın

maiestas po­

puli Romani

karşısında daha etkinleşmesi söz konusu olmuş ve

çeşitli

suçlara verilen cezaların değiştirilmesi, insanileştirilmesi şeklinde bir

başarı kazanılmıştır.

56

Buna verilebilecek en güzel örnek, ahlaksızlık-

52

Cic. Phil. 11.8-10.

53

Yaptıkları şeytani davranışın altında yatan en temel nokta yanlış eğitimolmakla birlikte,

zarar verme alışkanlığı ve vicdansız komutanların etkisi de büyüktür. Walbank, s. 111.

54

D.48.4.1.1,4 pr.

55

Alan Watson,

The Lawmaking in the Later Roman Republic

, Clarendon Press, Oxford

1974, s. 46 vd. (Law)

56

Favorinus’a göre 12 Levha Kanunları ile getirilmiş olan cezalar çok sert, acımasız

ya da muğlak ve uygulanamaz niteliktedir. Favorinus’, geceleyin hırsızlık

yapmaya çalışan ve suçüstü yakalanan hırsızın öldürülmesi, ya da alacaklılarına