Background Image
Previous Page  252 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 252 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Halide Gökçe TÜRKOĞLU

251

çöküşünden sonra bile, insanların vahşi hayvanlar önüne atılmasın-

dan vazgeçilmemiştir. Hatta, kaderin bir cilvesi olarak, bu barbarca

uygulamaya son verme, Roma’lıların

“Barbar”

olarak adlandırdıkla-

rı kavimlerden Ostragot kavmi kralı Theoderic tarafından gerçekleş-

tirilmiştir.

61

B. Cezalarının Düzenlenmesi

Romalılar, cezaları

capital

ve

non capital

olmak üzere ikiye ayırmış-

lardı.

Capital

cezalar, cezaya çarptırılan kimsenin öldürüldüğü ya da

köle konumuna getirildiği ya da Roma vatandaşlığından çıkarıldığu

cezalardı. Bunun dışındaki diğer tüm cezalar ise,

non capital

sayılmak-

taydı.

Poena capitalis

, Roma’da ölüm cezasının yanısıra,

capitis deminu­

tio maxima

ve

capitis deminutio media

’ya uğramak biçiminde de gerçek-

leşebilmekteydi. Roma’da ölüm cezalarının belli bir çerçeve dahilinde

düzenlenmesi amacıyla çıkarılmış çeşitli kanunlar bulunmaktaydı.

Bunlara örnek olarak,

lex Porcia

denilen ve Roma vatandaşlarının kır-

baçlanmasını yasaklayan kanunu gösterebiliriz.

62

Roma’da hukuka uygun bir yargılama sonucunda verilen ölüm

cezası geçerli kabul edilmekteydi. Buna göre, eğer fail adil yargılan-

mışsa, kendini savunma olanakları tanınmışsa, ve bu yargılama sonu-

cunda ölüm cezasına çarptırılmışsa, artık bu cezanın hukuka uygun

olduğu kabul edilmekteydi.

63

61

Futrell, s. 215 vd.

62

Non capital

cezalar, Roma’da çoğunlukla uygulanan cezalardı. Bunlara örnek

olarak,

relegatio

,

capitis deminutio

’ya yol açmayan sürgün cezası, geçici olarak

kamu hizmetlerini görmeye ya da madenlerde çalışmaya mahkum edilme, kırbaç

cezası verilebilir. Kadınlarınki hariç tutulmak üzere, verilen ölüm cezaları aleni

olarak gerçekleştirilirdi. Robinson, s. 59.

63

M.Ö. 63 yılında Cicero, populist pleb tribünü L. Appuleius Saturninus’un

öldürülmesinden suçlanan, C. Rabirius’un savunmasını üstlenmiştir. Bu

savunmada, Cicero, Appuleius Saturninus’un ne kadar kötü bir insan olduğunu

vurgulayarak, ölümü hakkettiğini belirtmiştir. Rabirius, mahkeme kararıyla suçlu

bulunmuş ve ölüme mahkum edilmişti. Ceza şu şekilde infaz edilecekti: Rabirius,

meyve vermeyen bir ağaca asılacak (

infelix arbor

), ölünceye kadar dövülecek ve

bu yapılırken yanına Saturninus’un bir resmi konacaktı. Rabirius’un mahkemenin

vermiş olduğu karara karşı, halk meclisine

provocatio ad populum

’a başvurarak

kararın yeniden gözden geçirilmesini isteme hakkı bulunmaktaydı. Cicero,

halkın iradesini temsil eden

provocatio ad populum

’u, vatandaşların patronu ve

özgürlüklerin savunucusu olarak tanımlarken, Livy’de

provocatio populum

’u

özgürlüklerin kale burçları olarak göstermiştir. Cic. Orat. 2.199; Livy 3.45.8.