Background Image
Previous Page  250 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 250 / 521 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (96)

Halide Gökçe TÜRKOĞLU

249

tan mahkum olan Vestal Bakirelerine

57

verilen cezadır. Önceleri, ah-

laksızlıktan mahkum olan Vestal Bakirelerine, canlı olarak gömülmek-

teydi. Bu şekilde, Tanrıları, ahlaksız kadının şehre getirdiği kirliliği

kaldırmaya ikna etmeye ve kadının ahlaksızlığından dolayı Tanrıla-

rın verebileceği olası bir felaket engellemeye çalışılmıştır. Vestal Ba-

kirelerinin iffetinin, Roma devletinin esenliği ile doğrudan bağlantılı

olduğu kabul edildiği için, bekaretlerini kaybetmeleri vatana ihanet

olarak kabul edilirdi. İkinci Pön Savaşından sonra ise, bu ağır cezadan

vazgeçilmiştir. 217 yıllarında, olağandan çok daha fazla sayıda felaket-

le karşılamış ama bu felaketlerden kurtulmak için, Tanrılara ahlaksız

Vestal bakirelerini kurban etmek yerine, hayvan kurban etmek yoluna

gidilmiştir.

58

borçluyu parçalayabilmeleri olanağını veren hükümler tamamen insanlık dışı

olduğunu savunmaktadır. Africanus ise, 12 Levha Kanunlarının son derece

insancıl bir düzenlene olduğunu savunmaktadır. Ona göre, bütün hukuk

kuralları çıkarılmış oldukları zaman dilimi dikkate alınarak değerlendirilmelidir.

Hukuk kurum ve kuralları uygulanmış oldukları dönemden bağımsız olarak

ele alınamaz. Aynı husus, cezalar için de geçerlidir. Cezalar, getirilmiş oldukları

toplumun ahlak anlayışı, düzeltmeyi amaç aldıkları yanlışlığın o toplumda, o

dönemde algılanış şekline göre ortaya konurlar. Bu yüzden Oniki Levha Kanunu,

hazırlandığı dönem bakımından çok büyük bir kanunlaştırma hareketidir.

Humanitas

kavramı hakkında çalışmalar yapan hukukçuların en önemlilerinden

biri Ulpianus’dur. Ulpianus özellikle, ceza mahkemelerinin örgütlenişi üzerinde

çalışmış ve 228 yılında öldürülmesine kadar,

humanitas romana

kavramının

tanımını ortaya koyma yolunda çalışmalar yapmıştır. “

Maeistas

suçları, artık

bu dönem için anlamsız kalmaktadır.

Meo saeculo,

bir davranışı

maeistas

olarak yorumlamak benim okulumun görüşüne yabancıdır.

Aliena sectae meae.

Ulpianus, ölüm cezalarını yumuşatmaya çalışmış ve zina halinde verilecek

cezaların daha hafifletilmesi gerektiğini savunmuştur. Cod.Iust.9.8.1. Tapınak

hırsızlığı yapanların (

sacrilegium

), vahşi hayvanların önüne atılmaları, canlı canlı

yakılmaları ya da çarmıha gerilmeleri söz konus olmaktaydı. Ulpianus, tapınak

hırsızlarına verilecek cezanın vahşi hayvanların önüne atılma ile sınırlandırılması

gerektiğini ve bu şekilde cezanın yumuşatılacağını savunmuştur. D.48.13.7.

Aslında bu, cezanın daha insancıl hale getirilmesi değil, oyunlarda halkı daha

fazla eğlendiriyor olmasından kaynaklanmaktadır. D. 48.19.8.8. Honoré, s. 24.

57

Vestal Bakireleri, (

virgines Vestales

) kalp tanrıçası Vesta’ya hizmet eden bakire

kadın rahiplerdi. En önemli görevleri Vesta’nın kutsal ateşini korumaktı. Bu

kadınların toplum üzerinde büyük etkileri vardı ve Vestal bakireliği büyük onur

getiren bir makam idi. Ayrıntılı bilgi için bkz. Ariadne Staples,

From Good Goddess

to Vestal Virgins: Sex and Category in Roman Religion

, Routledge, London 1998.

58

Ancak, ahlaksız Vestal bakiresi yerine hayvanların kurban edilmesi insanların

vicdanlarını yeterince rahatlatmamıştır. Bu doğrultuda da, ilerleyen zamanlarda

Roma devleti üzerindeki uğursuzluğun ortadan kalkmadığı ve devletin çeşitli

kötü olatlarla karşılaştığı görüşü güç kazanmıştır. Bu yüzden uğursuzluğun

ortadan kalkması için iki Vestal bakiresi kurban edilmiştir. Bir tanesi canlı olarka

gömülmüş, diğeri de kendini öldürmüştür. Staples, s. 27-8.