Background Image
Previous Page  305 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 305 / 521 Next Page
Page Background

İdari İşlemde Başvuru Yollarının Gösterilmesi Yükümlülüğü

304

hukuk devleti olmanın bir gereği olan idarenin denetiminin de engellenmesi

sonucu doğmaktadır”

denilerek, Anayasa kuralının, idare açısından bir

yükümlülük anlamına geldiği vurgulanmaktadır.

40

Başvuru Yollarının Gösterilmesi Yükümlülüğünün Kapsamı

Başvuru yollarının gösterilmesi yükümlülüğünün kapsamı, ilkin,

kapsamına giren işlemler ve ikincisi, işlemlerde belirtilmesi gereken

başvuru yollarının niteliği olmak üzere iki açıdan incelenebilir. Ni-

tekim, 40. madde hükmünde geçen

“devlet”

in,

“bütün kamu kuruluş­

larını kapsayıp kapsamadığı”, “ilgili kişiler”

ibaresinin genişliği,

“kanun

yolları ve mercileri”

nin, davaları da içermekte olup olmadığı şeklindeki

değerlendirmeler,

41

sonuç olarak bu iki temel noktaya ilişkin olarak

ortaya çıkmaktadır.

Anayasa’nın, başvuru yolları ve sürelerinin gösterilmesini konu

edinen 40. maddesinin ikinci fıkrası ile somut bir yükümlülük tesis

edilmektedir. Yükümlülüğün öznesi, devlettir ve devletin bu yüküm-

lülüğü, işlemleri bakımından geçerlidir. Bu nedenle, yükümlülüğün,

hangi tür işlemleri kapsamakta olduğu sorusu, ancak, söz konusu

işlemlerin niteliği ya da işlemlerin hukuk düzeninde doğurduğu so-

nuç temel alınarak yanıtlanabilir. Devlet iradesinin kurucu unsurunu

oluşturduğu ve ilgililerin hak ve yükümlülükleri ile hukuki durum-

ları üzerinde sonuç doğurur nitelikteki işlemler, 40. maddenin kap-

samındadır ve yükümlülüğün konusunu, öncelikle idari işlem oluş-

turmaktadır. Bununla birlikte, Anayasa Mahkemesi, “(…)

Kaldı ki,

40. maddenin ikinci fıkrasıyla Devlet’e verilen görev, somut olaylarda ilgili

kişiler hakkında tesis edilen işlemlere karşı başvurulacak kanun yolları ve

merciler ile sürelerinin belirtilmesi zorunluluğu olup,(…)”

şeklindeki ge-

rekçesini, kamu hukuku işlemlerinin, maddi ölçüte göre ayrımı üze-

rinde kurmaktadır; zira, “…

somut olaylarda ilgili kişiler hakkında tesis

edilen işlemler…”

, genel ve soyut kural koyma, değiştirme ve kaldırma

faaliyeti olarak yasa ve idarenin kural koyucu (düzenleyici) işlemleri-

ni, yükümlülük kapsamı dışında bırakırken; genel ve soyut kuralların

40

D.10.D., E.2005/1607, K.2007/2429, k.t.09.05.2007,

Danıştay Bilgi Bankası

; D.10.D.,

E.2006/2232, K.2007/6691, k.t.31.12.2007,

Danıştay Dergisi,

Yıl 38, Sayı 118, 2008, s.

335-338; D.10.D., E.2006/7298, K.2008/7138, k.t.27.10.2008,

Danıştay Dergisi,

Yıl 39,

Sayı 120, 2009, s. 318-321.

41

Yıldızhan Yayla,

İdare Hukuku,

Beta, İstanbul 2009, s.377, 461.