Background Image
Previous Page  309 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 309 / 521 Next Page
Page Background

İdari İşlemde Başvuru Yollarının Gösterilmesi Yükümlülüğü

308

İlk halde, henüz bir işlem söz konusu olmadığından, başvuru yol-

larının gösterilmesi yükümlülüğü, ancak, bir işlem yapılması istemi-

nin, idare tarafından çeşitli karşılanma olasılıkları açısından değerlen-

dirilebilir. İstemin reddi durumunda, dava konusu yapılabilecek bir

idari işlem olduğundan, yargısal başvuru yolu (dava), merci ve süresi

bildirilmek zorundadır. Zimni red durumunda, yani idarenin 60 gün

içinde yanıt vermeyerek, istemin reddi anlamına gelecek

“susarak red

varsayımı”

nın oluşması durumunda ise,

51

ilgili zımni red işlemine karşı

dava açabilecek olmakla birlikte, idare açısından başvuru yollarının

gösterilmesi yükümlülüğünün söz konusu olabileceği bir işlem metni

söz konusu olmayacaktır.

52

İdari işleme karşı itiraz, ilgililer tarafından idari dava açılmadan

önce, işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir

işlem yapılması istemiyle, üst makama, üst makam yoksa işlemi yap-

mış olan makama, dava açma süresi içinde yöneltilecek başvurudur.

Bu itiraz, yasada zorunlu idari başvuru yolu olarak öngörülmüş ise,

başvuru yollarının gösterilmesi yükümlülüğü, zorunlu idari başvu-

ru yollarını da içermelidir.

53

Çünkü, idari başvuru, zorunlu nitelikte

ise, işlemin, iptal davasının konusunu oluşturabilmesi, idari başvuru

yollarının tüketilmiş olmasına bağlıdır. Diğer yandan idarenin, hem

işlemi tesis edip, hem de işleme karşı 11. madde uyarınca itiraz edile-

bileceğini belirtmesi, gerçekleşmesi düşük bir olasılık olmakla birlikte,

hukuka bağlı bir idare, 11. maddeye göre de başvuru yapılabileceğini

1990, s.228. Ayrıca, 10. ve 11. Maddede yer alan kuralların karşılaştırmalı bir

incelemesi için bkz., Yahya K. Zabunoğlu,

“İdari Yargıda Dava açma Süresi (2577

Sayılı İYUK’nun 10. ve 11. maddeleri Açısından Bir İnceleme)”

,

I. Ulusal İdare Hukuku

Kongresi Birinci Kitap İdari Yargı,

Danıştay Yayınları, Ankara 1990, s.187-207.

51

Uler,

“Yönetsel Yargıda Dava Süresi”,

s.229.

52

Belirmek gerekiyor ki, bu son halde de hukuk çözümsüz olmamakla birlikte, yasal

düzenleme gerektirmektedir. Fransız idare hukukunda, kendisine yöneltilen her

istem karşısında idare, başvuru sahibine bir

“alındı makbuzu”

(

l’accusé de réception

)

vermekle yükümlü olup (

La loi DCRA- Droits des citoyens dans leurs rapports avec

l’administration, 12 avril 2000, art. 19

) ; makbuz içeriğinde de, başvuru tarihi,

zımni red ya da kabul kararının oluşacağı tarih ve başvuruyu değerlendirmekle

görevli idare ve iletişim bilgilerinin yanı sıra, kararın yargı yerine götürülmesi

olasılığına karşı, başvuru yolları ve sürelerinin de belirtilmesi gerekir (

le decret

n 492, 6 juin 2001

). Chapus,

Droit du contentieux administratif,

619-620; Gustave

Peiser,

Contentieux administratif,

Dalloz, 14.E., Paris 2006, 133.

53

Fransız hukukunda, başvuru süreleri ve yollarının belirtilmesi yükümlülüğü,

gerek hiyerarşik (

recours hiérarchiques

), gerek işlemi yapan makama (

recours

gracieux

) yapılacak idari başvuruları kapsar şekilde yorumlanmaktadır. Chapus,

Droit du contentieux administratif,

s. 618; Peiser,

Contentieux administratif,

s.132.