Background Image
Previous Page  81 / 521 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 521 Next Page
Page Background

“Catch-All” Siyasi Partiler

80

ülkemizde ortaya çıkmadığı anlaşılmaktadır. Ancak, özellikle Anava-

tan Partisi (ANAP) ile Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP)’nin catch-all

parti özellikleri öğretide gündeme gelmiştir.

Özbudun’a göre, 1980’li yıllara damgasını vuran ANAP, çok çeşitli

kesimleri bir araya getiren bir kitle partisi, hatta bir herkesi kucaklayan

(catch-all) partiydi

88

. Kalaycıoğlu da, ANAP ve AKP’nin, muhafazakâr

toplumsal güçlerin ve liberal ekonomik menfaatlerin yeni partileri ola-

rak kendilerini takdim ettiklerini ve catch-all partiler olarak sundukla-

rı geniş ideolojik mesajlar ile, asıl duruşları konusunda seçmeni sıklık-

la zihin karışıklığına sevk ettiklerini ifade etmektedir. Nitekim, ANAP

dört ana siyasi akımı –milliyetçilik, İslamcılık, liberalizm ve sosyal de-

mokrasi- safları içinde bulundurmakla övünmekteydi

89

.

ANAP’ın tüzük ve programında bu durum açıkça göze çarpmak-

tadır. ANAP’ın 1984 tarihli tüzüğüne göre,

“Anavatan Partisi, …Milli­

yetçiliği, milli ve manevi değerlere bağlılığı düstur ittihaz eden,…Asıl olan

fertlerin ve topluluğun mutluluğudur görüşü içerisinde sosyal adalete ve

fırsat eşitliğine inanmış,…İktisadi gelişmede fertlerin teşebbüs gücünü esas

kabul eden;…siyasi bir partidir”

(m.2). Aynı durum, ANAP programının

önsözüne şu şekilde ifade edilmiştir:

“Milliyetçi, muhafazakar, sosyal

adaletçi ve rekabete dayalı serbest pazar ekonomisini esas alan bir siyasi par­

tiyiz. Bunun için, daha önceki siyasi eğilimleri ne olursa olsun programımıza

inananları birliğe ve beraberliğe davet ediyoruz”

.

ANAP’ın kurucuları da, partiyi benzer şekilde tanımlamakta-

dır:

“ANAP’ın çağdaş, hoşgörülü, merkez sağda, tutucu olmayan mu­

hafazakar, birleştirici milliyetçi, piyasa ekonomisini benimsemiş bir kitle

partisi olduğuna itiraz eden hiçbir görüşe rastlanmamıştır. Bu durum da,

ANAP’ın ilkesel yönden bir meselesi olmadığının kanıtıdır. Ancak ANAP

kimliğinin net tanımı konusunda ağırlıklar bakımından yorumların olduğu

düşünülebilir”

90

.

88

ÖZBUDUN, Ergun,

“Türkiye Siyasetindeki Bölünme Çizgisi”

,

Zaman

, 17.08.2007

(ÖZBUDUN, Zaman olarak anılacaktır).

89

KALAYCIOĞLU, Ersin,

“Attitudinal Orientation to Party Organisations in Turkey in

the 2000s”

,

Turkish Studies

, 2008, Vol.9 No.2, s.299.

90

TAŞAR, Mustafa,

1983’den 2000’li Yıllara Anavatan

, II.Baskı, Temmuz 1991, Nurol

Matbaacılık, Ankara, s.134.